پیری با مغز چه می‌کند؟

کد خبر : 30778 سه شنبه 27 بهمن 1394 - 22:36:10

دانشمندان کانادایی با اشاره به مسیر جدیدی در مراقبت‌های شناختی مرتبط با پیری، توانسته‌اند شواهد بیشتری مبنی بر عملکرد متفاوت مغزهای پیر نسبت به مغزهای جوان در اجرای تکالیف مشابه حافظه پیدا کنند.

محققان دانشگاه تورنتو و موسسه تحقیقاتی روتمان دریافتند که نوجوانان و کهنسالان در زمان انجام آزمایشات حافظه، الگوهای امواج مغزی بسیار متفاوتی را نشان می‌دادند.

مغز انسان با گذشت زمان تغییر می‌کند، اما درک کامل اینکه چگونه در سنین بالا می‌توان خاطره ساخت و آن را به یاد آورد، به شکل معما باقی مانده است.

به گفته محققان، این یافته‌ها نشان‌دهنده تفاوت‌های متمایزی در فعالیت مغزی یک نسل نسبت به نسل دیگر بوده و نقشه‌برداری از این تفاوت‌ها می‌تواند دانشمندان را قادر به شناسایی روش‌های جدید برای پیش‌بینی، تشخیص و غربالگری زوال شناختی کند.

طبق این یافته‌ها، فعالیت ریتمیک درون مغز از جمله هیپوکامپ که در شکل‌گیری و بازیابی خاطره نقش داشته یا نئوقشر که شامل ماده خاکستری است و در بینایی، شنوایی، توجه و تفکر سطح بالا دخیل بوده، با افزایش سن تغییر می‌کند.

دانشمندان در این تحقیق از اسکن‌های ام‌آرآی برای پیگیری تفاوت‌های احتمالی مرتبط با پیری در زمان انجام آزمایشات حافظه توسط دو گروه جوان و کهنسال استفاده کردند. میانگین سنی دو گروه 24.8 و 65.9 سال بود.

تحقیقات پیشین نشان داده که سرعت کند حرکت امواج مغزی برای حافظه از اهمیت برخوردار بوده و امواج مغزی سریعتر در توجه فرد نقش ایفا می‌کنند.

به گزارش ایسنا، این پژوهش در مجله Neurobiology of Learning and Memory منتشر شده است.