استفاده از انرژی بادهای ساحلی، به شرط حفظ اکوسیستم

سیناپرس: طبق آخرین تحقیقات صورت گرفته در این زمینه که در مرکز مطالعات محیط زیست دانشگاه مریلند توسط Helen Bailey و همکارانش انجام شده است،تاثیرات نصب توربین ها بر روی گونه های دریایی بررسی و توصیه هایی مطرح شده است که بر اساس آن بتوان در آینده استفاده مفید و بدون ضرری از بادهای ساحلی داشت.

Helen Bailey معتقد است همانطور که استفاده از این بادها افزایش میابد و طرح هایی برای توسعه زیر ساختی مطرح میشود،باید عواقب و اثرات این کار بر روی گونه های آبزی نیز مورد بررسی قرا گیرد.

این عامل که ساخت و ساز این توربین ها برای استفاده از بادهای ساحلی چه تاثیری بر روی زندگی وال ها ،دلفین ها و سایر آبزیان میگذارد باید به دقت بررسی شود .

صداهای بلندی که توسط این توربین ها در داخل آب تولید میشود میتواند باعث آسیب شنوایی آبزیان،اختلال در حرکت ماهی ها و همچنین قطع ارتباط میان آنها شود.ممکن است بخشی از ماهی ها به علت سر و صدای زیاد مجبور به ترک منطقه زندگی خود شوند.همچنین ممکن است این موجودات توسط کشتی ها آسیب ببینند یا شبکه های انتقال انرژی که در دریا تعبیه میشوند باعث مختل شدن زندگی آنها شوند.ولی از سوی دیگر توربین ها میتوانند مانند صخره های طبیعی عمل کنند و منابع غذایی را افزایش دهند،و همچنین برای جلوگیری از آسیب دیدن منطقه میتوان در اطراف این توربین ها محدودیت ماهیگیری و قایقرانی نیز اعلام کرد.

نکته اساسی که در استفاده از این توربین ها باید مورد توجه قرار بگیرد این است که خطرات ناشی از این طرح و تاثیرات منفی که در اکوسیستم میگذارد باید شناسایی شود و به حداقل میزان ممکن برسد. Tom Millerمدیر بخش زیست شناسی و محیط زیست دانشگاه مریلند معتقد است این کار مستلزم سال ها تحقیق و بررسی روی گونه های خاص مناطقی است که توربین ها قرار است درآنجا نصب شوند،همچنین گونه های حفاظت شده باید به شدت مورد توجه قرار بگیرند و روی رفتار گونه های حساس به صدا مثل پستانداران دریایی باید بررسی بسیار دقیقی انجام شود.

تا امروز تحقیقات بسیار کمی در مورد اینکه این ساخت و سازها و تغییرات چه تاثیری بر گونه های جانوری منطقه میگذارند انجام شده است،یکی از روش هایی که میتوان به کمک آن به نتایج مطلوبی رسید روش مدل سازی است.

به کمک این روش میتوان تغییرات را پیش بیینی و برای آن برنامه ریزی کرد.استفاده از انرژی های پاک به منظور حفظ منابع طبیعی و محیط زیست صورت میگیرد به همین دلیل در بهره برداری از آن باید آسیب های زیست محیطی را به حداقل برسانیم.این امر در کشورهایی که هنوز در استفاده از این انرژی ها نوپا هستند باید به صورت زیر ساختی انجام شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا