فراخوان پذیرش میکروارگانیسمهای استاندارد و شاخص اعلام شد

سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی، گفت: مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران عضو فعال فدراسیون جهانی کلکسیون های میکروبی (WFCC) است که با بکارگیری استانداردهای بین المللی و به روز جهانی میکروارگانیسم های استاندارد مورد نیاز جامعه آموزشی، تحقیقاتی و نیز صنعتی را تأمین می کند.

وی افزود: یکی از راه های جمع آوری این سویه ها، ترغیب دانشمندان و محققان به اهدای سویه های شاخصی است که در دست دارند و با توجه به هزینه های بالای نگهداری، عمده این سویه ها به طور صحیح نگهداری نمی شوند و به مرور زمان از بین خواهند رفت.

به گفته شاهزاده فاضلی، جمع آوری این سویه ها و نگهداری آنها به منظور ارائه خدمات  از اهداف مرکز ملی ذخایر ژنتیکی به شمار می آید و تسهیلات خوبی در قبال پذیرش میکروارگانیسم ها پیش بینی شده است.

رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران عنوان کرد: سویه های میکربی در دو شکل فرایندی، با عنوان «اهدا و نگهداری ایمن سویه های صنعتی و کاربردی» جمع آوری می شوند بدین صورت که در قالب اهدا پس از تطابق ویژگی های ژنتیکی و ظاهری، سویه میکربی به کاتالوگ رسمی بانک افزوده می شوند و در دسترس سایر بخش های جامعه علمی کشور قرار می گیرند.

وی با بیان اینکه در این فرایند اهداکننده از مشوق های مرکز برخوردار خواهد شد، ادامه داد: در فرآیند نگهداری ایمن  نیز این مرکز در قالب دریافت هزینه ای ناچیز مسئولیت حفاظت از سویه های میکربی واجد قابلیت های تجاری را در مدت زمان معین می پذیرد.

به گزارش مهر،وی گفت: نمونه های مذکور غیر قابل انتقال به غیر هستند.