دومین کمپ جهانی شبیه سازی ماموریتهای مریخ در دامغان ایجاد می شود

 محمود خوشنویسان درگفت وگو با ایرنا افزود: با توجه به وسعت چشمگیر این تپه ها در جنوب دامغان و نوع چین خوردگی، دالان ها و معابر این تپه ها در دامغان، دو فضانورد روسی در سفر به این منطقه، ایجاد دومین کمپ شبیه سازی ماموریتهای مریخی را در این منطقه پشنهاد دادند.

وی با اشاره به وجود اولین کمپ شبیه سازی ماموریتهای مریخی در آمریکا، ادامه داد: ژنرال گارباتکو دارنده سه نشان ملی سازمان فضایی روسیه و سالیجان شریپوف، از بهترین فضانوردان حال حاضر دنیا، در سفر یک سال پیش خود، وسعت و نوع شباهت این تپه ها به تپه های مریخ را در دنیا بی نظیر توصیف کردند.
وی با بیان اینکه در سالهای اخیر بحث سفر به مریخ در بین دانشمندان مطرح است و حتی ثبت نام برای آن انجام می شود، تصریح کرد: کمپی که اکنون در آمریکا برای شبیه سازی ماموریتهای مریخی ایجاد شده بسیار گرانقیمت است و آن منطقه نیز به زیبایی و شباهت ظاهری تپه های دامغان به سیاره سرخ نیست.
خوشنویسان با اشاره به پیشنهاد فضانوردان روسی برای کار مشترک به منظور ایجاد دومین کمپ جهانی در دامغان، اضافه کرد: وسعت، شباهت به تپه های مریخی، زیبایی چشم انداز، تغییر سالانه شیب تپه ها به خاطر آبرفت ها و وجود دالان های ویژه، شرایط تپه های دامغان را برای ایجاد کمپ شبیه سازی ویژه کرده است.
وی تاکید کرد: مراحل اولیه ایجاد این کمپ، شامل آماده سازی نمونه های اولیه، ایجاد پایگاه علوم و ستاره شناسی در منطقه ورکیان دامغان به همت خیری به نام دکتر ابراهیمی، ایجاد کتابچه الکترونیکی اطلاعات و قاب بندی و تهیه مجموعه عکس، انجام شد که با تایید فضانوردان روسی همراه بود.
وی، ساخت و تهیه امکانات مورد نیاز فضانوردان و گردشگران علم نجوم در منطقه برای بازدید و انجام آزمایشها را مرحله دوم ایجاد کمپ شبیه سازی ماموریتهای مریخی در دامغان دانست که نیازمند مساعدت های مالی بخش دولتی است.
مسئول انجمن نجوم استان سمنان با اشاره به اعلام آمادگی از سوی فرمانداری دامغان برای پیشبرد مقدمات مرحله دوم ایجاد این کمپ، خاطرنشان کرد: این طرح، برای تحقق مشارکتهای دولتی، مورد تایید استاندار وقت سمنان نیز قرار گرفت.
محمود خوشنویسان گفت: در سفر آینده فضانوردان روسی به منطقه تپه های مریخی در دامغان، رئیس تیم جدید فضانوردان روسیه نیز برای حضور اعلام آمادگی کرده است.
علی اصغر مجدفرماندار دامغان نیز درباره این موضوع به ایرنا گفت: این تپه ها در منطقه ای به وسعت پنج هزار و 500 هکتار در جنوب دامغان و در حدود منطقه معلمان قرار دارد.
دامغان با نام تاریخی صد دروازه، ازشهرهای باستانی و قدیمی ایران است که مرکز ایالت کومش بوده و مورخین این شهر را پایتخت اشکانیان می دانند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا