دامغان، مریخی فراموش شده در زمین

سیروس برزو، روزنامه نگار علمی و پیشگام ترویج دانش کیهان‌نوردی در کشور با اشاره به ماموریت یک میلیون دلاری ناسا برای شبیه سازی سفر به مریخ در دامنه کوهی در جزایر هاوایی به وجود کوه‌هایی مشابه سیاره سرخ در حوالی شهر دامغان اشاره کرد که به عقیده وی بیشترین شباهت را با مریخ داشته و در صورت معرفی مناسب زمینه بسیار خوبی برای جلب گردشگران داخلی و خارجی و احداث کمپ‌های تحقیقاتی دارد.

وی گفت: خواندن این خبر و دیدن عکس هایش برای من باعث تاسف شد زیرا می دانم محلی به مراتب با شباهت بیشتر به مریخ در شهر تاریخی اما مظلوم دامغان که تنها به پسته اش معروف است وجود دارد. متاسفانه از چنین امکان جالبی هیچ بهره برداری نشده و حتی کمتر کسی در ایران از آن مطلع است. چند سال پیش که با شریپف – فضانورد روس – به این منطقه رفته بودیم او با دیدن آنجا شگفت زده شده بود و به شوخی می‌گفت کاش لباس فضایی‌ام را آورده بودم و با آن چند عکس در اینجا می گرفتم و مدعی می شدم به مریخ سفر کرده ام!

به گزارش ایسنا , برزو خاطرنشان کرد: من از طریق دوستی به مسوولان این شهر پیغام دادم امکان این وجود دارد که با همکاری مسوولان دانشگاهی و حتی حضور یک فضانورد، کمپ مشابهی بسازیم و برنامه هایی را تدارک ببینیم تا زمینه تبلیغات چشمگیری برای این شهر باستانی را فراهم آوریم. من آماده ام اگر مسوولان سیاسی و دانشگاهی این شهر علاقمند باشند، زمینه دعوت از چند فضانورد و کارشناس برجسته فضایی را برای حضور در این منطقه فراهم کنم. این کار می تواند نام دامغان را به رسانه های بین المللی بکشاند و زمینه جذب توریست و سرمایه زیادی را در منطقه فراهم کند.

من خیلی متاسفم که می بینم امکانات خیلی خوبی در ایران وجود دارد و ما فرصت سوزی می کنیم و بهره لازم را برای اعتلای نام ایران و به دست آوردن موقعیت‌های جدید نمی بریم.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا