تاثیر تجربیات روانی- اجتماعی مثبت کودکی بر سلامت میانسالی

سیناپرس: پژوهشگران چند دهه پیش، در مطالعه ای به بررسی عوامل مختلف نظیر وضعیت اجتماعی- اقتصادی، ثبات هیجانی، درستی سبک زندگی والدین، تکرار رویدادهای تنش زا، انطباق اجتماعی و نیز خودتنظیمی در مشکلات رفتاری در میان 3566 کودک و نوجوان 3 تا 18 ساله پرداختند.

پس از گذشت 27 سال، سلامت قلب و عروق در 1089 نفر از همان شرکت کنندگان را بررسی کردند. گفتنی این این افراد این بار 30 تا 45 ساله بودند.

بررسی نتایج نهایی نشان داد افرادی که در طی دوران کودکی، تجربیات روانی – اجتماعی بهتری داشتند، از سلامت قلب و عروقی بیشتری نسبت به سایرین برخوردار بودند. گفتنی است مسایلی نظیر ثبات محیط هیجانی در خانواده، ثبات مالی، پذیرش اجتماعی و نیز فرصت های بیشتری برای کنترل پرخاشگری و تکانش گری و نیز یادگیری مهارت های زندگی درست از جمله مهم ترین این تجربیات روانی – اجتماعی بود.  

شرکت کنندگانی که بیشترین تجربیات مثبت روانی – اجتماعی را در دوره کودکی داشتند، در بزرگسالی 14% بیشتر از بقیه از وزنی معمولی برخوردار بودند، احتمال سیگاری شدن آنها 12% درصد بیشتر بود و 11% بیشتر از کسانی که کمترین تجربیات مثبت روانی – اجتماعی را داشتند، از قند خون متعادل تری برخوردار بودند.

این پژوهش نشان داد که محیط خانوادگی تاثیر به سزایی بر سلامت فرد در سالهای بعدی زندگی اش دارد. در این میان، تصمیمات والدین برای ایجاد تغییراتی مثبت در این محیط می تواند به شدت موثر باشد. برای نمونه، اگر والدین بیکار، شغلی برای خود دست و پا کنند، این تاثیر به مراتب افزایش می یابد. همچنین ترک سیگار می تواند برای سلامت فررزند خانواده در میانسالی بسیار موثر باشد.

نتیجه این پژوهش در ژورنال Circulation منتشر شده است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا