آبشار کول چپ، بهشتی در لرستان

به گزارش خبرگزاری سیناپرس اصفهان، آرتین تقی یار، سرپرست تورهای ایران گردی اظهار داشت: کول چپ، روستایی از توابع شهرستان پلدختر لرستان که این روزها به یکی از جاذبه های پرطرف دار این منطقه تبدیل شده، به عنوان بهشت لرستان معروف است، این تابلو زیبا کنده کاری های خلقت بر روی صخره هاست.

تقی یار ادامه داد: صخره های این روستا همانند نمایشگاهی از صخره های سخت است که زیبایی های طبیعت زاگرس و آب و هوای عالی پلدختر را نمایش می دهد، تخته سنگ هایی که هنرمندانه برش و صیقل خورده اند، این زیبایی ها در کنار شفافیت آب آبشار، چشم نواز گردشگران است.

این سرپرست تورهای گردشگری، در رابطه با وجه تسمیه کول چپ گفت: در زبان لُری کول به معنای پشت آمده، اما معنای دیگر آن دره عمیق و کوهستانی است که دور تا دور آن را دیوارهای صخره‌ای و سنگی احاطه کرده، از زمان های قدیم نقل شده به علت ریزش کوهی در منطقه دره عمیق و کوهستانی، کول چپ به وجود آمده، این منطقه در چین خوردگی های زاگرش و توسط فرسایش صخره ها شکل گرفته، از طرفی چون این دره در سمت چپ جاده خرم آباد-اندیمشک قرار دارد به منطقه کول چپ معروف شده است.

وی اذعان داشت: بعد از بازگشایی آزاد راه خرم آباد-پل زال، همه ساله گرشگران بسیاری برای بازدید به این منطقه سفر و لحظات شادی را تجربه می کنند، البته باید خاطر نشان شد بعضی از گردشگران با بی مهری طبیعت بکر این منطقه را با زباله آلوده می کنند.

تقی یار افزود: روستا کول چپ در 100 کیلومتری آزادراه خرم‌آباد-پل زال به سمت اندیمشک، در دهستان جلوگیر واقع شده و ارتفاع آبشار کول چپ  923 متر از سطح دریا است، آب این آبشار از روی صخره ای بزرگ به سمت پایین جریان دارد و جریان آب روی صخره ها زیبایی بی نظیری را ایجاد کرده است، همچنین باغ‌های اطراف کول چپ درختان انار و انگور فراوانی دارد که از مسافران میزبانی می کند.

وی گفت: اطراف این منطقه نشانه هایی از غار نشینی دیده می شود، آسیاب هایی تاریخی و بناهای که نشان می دهد در گذشته افرادی زیادی ساکن این غارها بوده اند، به خصوص که این تنگه گوشه ای دنج با امنیت بالا برای ساکنین بوده تا دور از چشم دشنان آسوده خاطر زندگی کنند.

تقی یار در پایان اشاره داشت: اگر قصد سفر به خرم آباد را دارید، بهترین زمان برای بازدید از زیبایی های این منطقه اسفند ماه و فصل بهار است، هوای عالی و طبیعت بکر این منطقه در این زمان زیبایی دو چندانی دارد.

 

گزارش: مولود عبداللهی پور

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا