امنیت غذایی مبحثی مهم در امنیت ملی به شمار می رود

«دکتر قدیر رجب زاده» رئیس این موسسه گفت: امروزه با توجه به تغییرات اقلیمی و کمبود آب، تامین امنیت غذایی از مباحث مهم در برقراری امنیت ملی به شمار می رود.

وی افزود: با توجه به مسایل روز کشور جهت گیری‌های اصلی پژوهشی در برنامه راهبردی موسسه شامل کاهش وابستگی صنایع غذایی به مواد اولیه وارداتی، تمرکز بر جیره‌های غذایی گروه‌های خاص و شرایط اضطرار، توسعه روش‌های نوین برای کاهش ضایعات مواد غذایی و استفاده مجدد از آنها و همچنین پاسخگویی به نیازهای تکنیکی و نوآورانه واحد‌های صنعتی، سازمان‌های علمی و اجرایی در حوزه صنایع غذایی تعیین شده است.

رجب زاده به هزینه های بالای تامین و نگهداری دستگاه‌های موجود در 12 آزمایشگاه تخصصی این موسسه اشاره و بیان کرد: در زمان تصویب اعتبار نسبت به تعداد هیات علمی، موسسه در پایین‌ترین سطح در بین مراکز مشابه وابسته به وزارت عتف قرار دارد و علی رغم پیگیری های انجام شده هیچ تغییری در روند تصویب اعتبارات موسسه صورت نگرفته است.

رئیس موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی به تحقیقات قابل توجه انجام شده در موسسه در زمینه زعفران طی 30 سال گذشته تاکنون اشاره کرد و افزود: با انجام بیش از ۶۰ طرح پژوهشی-کاربردی در زمینه زعفران در موسسه انتظار می‌رود در این زمینه حمایت مادی و معنوی بیشتری صورت گیرد تا فرآوری و ایجاد ارزش افزوده از این محصول استراتژیک با قوت بیشتری محقق شود.

بودجه 1402 با نگاه ویژه به فعالیت‌های پژوهشی و دانش‌بنیان تصویب خواهد شد

در ادامه «دکتر حسین عباس زاده امامی»، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در این بازدید ضمن آشنایی با آخرین دستاوردهای پژوهشی این موسسه گفت: با توجه به تغییرات اقلیم و خشک‌سالی های فعلی بحث تامین امنیت غذایی به اندازه امنیت ملی اهمیت یافته است و این مهم می بایست از طریق فعالیت‌های دانش بنیان پیگیری و تمهیدات لازم برای آن اندیشیده شود.

به گزارش روابط عمومی موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی، نماینده مردم چناران، طرقبه و شاندیز بر اهمیت مدیریت بحران آب تاکید کرد و افزود: موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی می بایست با همکاری نهادهای مرتبط به تشویق کشاورزان برای تولید گیاهان دارویی به عنوان کشت جایگزین با مصرف آب کم و ایجاد ارزش افزوده و فرآوری آنها برای صادرات اقدامات جدی انجام دهد.

امامی گفت: با توجه به اینکه در سطح کلان ملی به اهمیت دانش بنیان شدن تاکید شده است، در سیاست های کلی تصویب بودجه 1402، به طور ویژه به حمایت از فعالیت‌های پژوهشی و دانش‌بنیان پرداخته خواهد شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا