در فضای مجازی تحت نظر هستید

از طریق اینترنت می شود كارهای روزمره بسیاری از قبیل انجام امور بانكی، خرید و تعامل با دیگران را انجام داد و در صورت بی احتیاطی ممكن است اطلاعات شخصی شما به دست افراد ناشناس بیفتد. اهمیت این موضوع با توجه به اینکه، کاربران ایرانی عادت به خرید یک نرم افزار ۴۰۰ دلاری ضد ویروس یا فایروال ندارند و عموماً آن را با هزار تومان از بازارهای نرم افزار تهیه می کنند، دوچندان می شود.

بر اساس آمار رسمی، تعداد کاربران فضای مجازی کشور بیش از 47 میلیون نفر است و از این رو امنیت اطلاعات شخصی این افراد یکی از مسائل مهمی است که نباید از آن غافل ماند.

سرهنگ محمد رضا نصر اللهی، رئیس سابق پلیس فتای استان خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس گفت: 56 درصد جرائم فضای مجازی ایران مربوط به برداشت غیر مجاز از حساب های بانکی است.

وی ضمن اشاره به شیوع استفاده از شبکه های اجتماعی در ایران، گفت: شبکه های اجتماعی دو محور دارد یکی شبکه های که مبتنی بر تلفن همراه و شماره تلفن هستند و دیگری شبکه هایی که مبتنی بر ایمیل هستند.

نصر اللهی با برشمردن تهدیدات شبکه های اجتماعی، گفت: از تهدیدات شبکه های مجازی می توان به جعل هویت‌ها و سرقت اطلاعات شخصی اشاره کرد. این فضا به راحتی می‌تواند اطلاعات کاربران را طبقه بندی شده در اختیار دیگران قرار دهد و از این اطلاعات به راحتی سوءاستفاده شود.

ایجاد محیطی ایمن در فضای مجازی

برای امنیت در فضای مجازی چند راهكار ساده وجود دارد كه با عمل به آن ها وب گردی امن و شیرینی خواهید داشت. بنابراین باید از اتصال خود به اینترنت نیز محافظت كنید.

1.از ضد ویروس، ضد ابزار جاسوسی و دیوار آتشین استفاده كنید:وب گردی بدون استفاده از این برنامه ها به معنای دعوت هكرها و ارسال كنندگان هرز نامه ها است. داشتن چنین برنامه هایی بر روی رایانه، شما را در برابر تهدید های بسیاری محافظت می كند .همیشه این برنامه ها را به روز نگهدارید. به عنوان مثال Firewall می تواند به صورت نرم افزاری یا سخت افزاری از شما در برابر حمله افراد ناشناس و مزاحم دفاع كند.

2. مودم خود را ایمن كنید:تقریبا در تمام خانه ها یك مودم بی سیم وجود دارد كه رایانه ها و گوشی های هوشمند را به اینترنت متصل می كند. داشتن یك شبكه بی سیم راحت است اما وسایل شما را آسیب پذیر می كند. نام مودم خود را از نام پیش فرض تغییر دهید و یك اسم منحصر به فرد كه نشان دهنده مدل مودم شما نباشد، انتخاب كنید. برای مودم خود یك رمز عبور قوی انتخاب كنید،‌ چیزی كه به سادگی قابل حدس نباشد. از پروتكل امنیتی WPA یا WPA2 استفاده كنید. این ها از WEP امنیت بیشتری دارند. ورود میهمان به مودم را غیر فعال كنید.(Guest log in)

3.اشتراك گذاری فایل در شبكه های عمومی را خاموش كنید:این كار فایل های شخصی شما را در شبكه های بی سیم عمومی به اشتراك نمی گذارد و كسی اجازه نخواهد داشت كه به فایل های شما دسترسی داشته باشد. برای اینكار وارد Sharing Center  ویندوز شوید و از آنجا اشتراك گذاری را خاموش کنید.

4.همیشه حواستان به HTTPS باشد:پروتكل HTTPS یك كانال ایمن می باشد كه ارسال و دریافت اطلاعات به صورت كد گذاری شده انجام می شود. زمانی كه آدرس سایتی با HTTP شروع شود یعنی تبادل اطلاعات كد گذاری نشده ارسال و دریافت می شود. حتی اگر ارتباط از جنس HTTPS  باشد، باز هم احتیاط كنید و به هر سایتی وارد نشوید.

5.فایل های خود را از منابع قابل اعتماد دانلود كنید:زمان دانلود فایل یا برنامه تنها از سایت هایی كه رتبه بالایی دارند و شناخته شده و معتبر هستند استفاده كنید. در زمان دانلود مراقب فایل های اضافه ای كه بعضی از سایت ها بارگذاری می كنند و شما دانلود می كنید باشید.این فایل ها معمولا تروجان، ابزار جاسوسی و بدافزار هستند. زمانی كه به یك سایت شك دارید، ‌نام آن را با واژه SCAM در گوگل جستجو كنید تا اگر مشكلی باشد بتوانید آن را ببینید.

6.فایل های ضمیمه شده در ایمیل ها را باز نكنید:تا زمانی كه مطمئن نشده اید كه یك دوست یا فرد مورد اعتماد شما برایتان از طریق ایمیل،‌ فایل ارسال می كند، به هیچ وجه آن ها را باز نكنید. بعضی از هرزنامه ها ممكن است حاوی ویروس یا بدافزار باشند. هرگز ایمیل هایی كه فایل EXE به آن ها ضمیمه شده است را باز نكنید. اگر از برنامه های مدیریت ایمیل استفاده می كنید،‌ می توانید تنظیمات پیش نمایش ضمیمه های ایمیل ها را غیر فعال كنید تا در صورت آلوده بودن این فایل ها، رایانه شما آلوده نشود.

اگر همه این کارها را انجام دادید، بازهم با خیال راحت در فضای مجازی اقدام به انتشار اطلاعات شخصی خود نکنید؛ چراکه بر اساس گزارش فاکس نیوز، حتی در صورتی که تمامی این راهکارها را به اجرا بگذارید بهتر است که بدانید این اقدامات چندان هم تاثیرگذار نیستند و تنها تا حدی قادرند اطلاعات شخصی شما را از دسترسی دیگران حفظ کنند. بهتر است تا زمانی که قانونی برای تعیین مجاز یا غیر مجاز بودن دسترسی به اطلاعات آنلاین تصویب نشده است، بدترین حالت را در نظر بگیرید. این اصلا شوخی نیست! شما هم اکنون تحت نظر هستید!

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا