نگاه دقیق هوش مصنوعی به رگ های خونی

به گزارش سیناپرس، پس از برخورد رعد و برق، صدای آن برای مدت کوتاهی شنیده می شود. این امر به این دلیل است که مواد اطراف که مورد اصابت صاعقه قرار گرفته است، نور را جذب می کند و در نتیجه تبدیل این نور به گرما، مواد منبسط شده و صدا تولید می کنند.

این تکنیک تصویربرداری معروف به تصویربرداری فوتوآکوستیک (PAI) که از این پدیده برای عکسبرداری از داخل بدن استفاده می کند، به عنوان یک دستگاه تصویربرداری پزشکی برتر جدید در کاربردهای مختلف پیش بالینی و بالینی مورد بررسی قرار گرفته است.

 فناوری تصویربرداری فوتوآکوستیک اخیراً از روش تصویربرداری منطقه ای استفاده می ‌کند که شامل چندین بار تصویربرداری از یک منطقه به منظور دستیابی به وضوح فضایی فوق ‌العاده فراتر از محدودیت فیزیکی بدون توجه به عمق تصویربرداری است.

با این حال، این وضوح فضایی برتر با قربانی کردن وضوح زمانی به دست می ‌آید زیرا فریم‌ های متعدد، که هر کدام حاوی هدفی هستند، باید روی هم قرار گیرند تا یک تصویر با وضوح فوق ‌العاده با چگالی بالا را تشکیل دهند.به گزارش سیناپرس، این امر، به کارگیری برای تحقیقاتی را که نیاز به تایید واکنش فوری دارند، چالش برانگیز کرده است.

به تازگی تیمی از دانشمندان به رهبری پروفسور چولهونگ کیم (Chulhong Kim)، پروفسور سونگچول لی (Seungchul Lee) ، جونگ بئوم کیم (Jongbeom Kim) و گیوون کیم (Gyuwon Kim) از گروه مهندسی برق، مهندسی فناوری اطلاعات همگرایی و مهندسی مکانیک، از دانشگاه علم و فناوری پوهانگ کره جنوبی، و به همراه تیم پروفسور لیهونگ وانگ (Lihong Wang) از موسسه فناوری کالیفرنیا توانستند یک تصویربرداری فوتوآکوستیک محلی مبتنی بر هوش مصنوعی را برای رفع معایب سرعت پایین تصویربرداری توسعه دهند.

این روش با استفاده از یادگیری عمیق برای افزایش سرعت تصویربرداری و کاهش میزان پرتوهای لیزر بر روی بدن، توانسته است تما مشکلات سرعت پایین تصویربرداری، وضوح فضایی پایین و بار روی بدن را به طور همزمان برطرف کند.
 تیم تحقیقاتی با استفاده از فناوری یادگیری عمیق توانست تعداد تصاویر استفاده شده در این روش را بیش از ۱۰ برابر کاهش و سرعت تصویربرداری را ۱۲ برابر افزایش دهد. زمان تصویربرداری میکروسکوپ فوتوآکوستیک و توموگرافی کامپیوتری فوتوآکوستیک به ترتیب از ۳۰ ثانیه به ۲.۵ ثانیه و از ۳۰ دقیقه به ۲.۵ دقیقه کاهش یافت.

این پیشرفت امکان جدیدی را برای تکنیک‌ های تصویربرداری فوتوآکوستیک در کاربردهای مختلف پیش بالینی یا بالینی باز می‌ کند که هم به سرعت بالا و هم وضوح فضایی خوب نیاز دارد. به گزارش سیناپرس،مهمتر از همه، مزیت اصلی این فناوری این واقعیت است که به طور قابل توجهی هم قرار گرفتن در معرض پرتو لیزر با بدن زنده و هم زمان تصویربرداری را به حداقل می رساند، که باعث کاهش بار ایجاد شده روی بیماران می شود.

به گزارش سیناپرس، شرح کامل ساخت این فناوری جذاب و کاربردی در آخرین شماره مجله تخصصی Light Science & Application منتشر شده است.

مترجم: مهنوش فلاحی پناه

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا