آنژیوگرافی عروق مغزی در تهران

آنژیوگرافی عروق مغزی نوعی آزمایش برای تشخیص مشکلات مربوط به مغز است. این روش همچنین برای درمان برخی بیماری‌ها نیز به کار می‌رود. احتمال دارد آنژیوگرافی به‌ندرت در برخی افراد موجب بروز عوارض شود. به همین دلیل است که پیش از انجام آنژیوگرافی عروق مغزی در تهران باید با یک پزشک متخصص و خبره مشورت کنید. در این مقاله قصد داریم پیرامون آنژیوگرافی عروق مغزی در تهران و همچنین مزایا و عوارض این روش بررسی داشته باشیم.

 

آنژیوگرافی مغز چیست؟

آنژیوگرافی عروق مغز یکی از روش‌های پزشکی است که برای تشخیص و درمان مشکلات رگ‌های مغزی به کار می‌رود. در این روش پزشک با استفاده از برش کوچکی در کشاله ران یا روی دست فرد، لوله پلاستیکی به نام کانتر را وارد بدن بیمار می‌کند. زمانی که کانتر به ناحیه موردنظر رسید، ماده حاجب (کانتراست) به درون رگ‌های شخص تزریق می‌شود. پس‌ازآن با استفاده از اشعه ایکس و مایع حاجب درون عروق، تصویر دقیقی از شریان‌های مغزی گرفته می‌شود. این تصاویر به متخصص مغز و اعصاب در تشخیص و برطرف کردن ناهنجاری‌های موجود در رگ‌های مغز کمک می‌کنند.

محل ورود کانتر معمولاً با داروی بی‌حسی موضعی، بی‌حس می‌شود. انجام آنژیوگرافی عروق مغز برای کودکان و نوجوانان همراه با بیهوشی عمومی انجام می‌گیرد و علائم حیاتی بیمار به‌طور منظم توسط دستگاه‌ها ثبت می‌شوند. در هنگام آنژیوگرافی مغز، سر بیمار باید بی‌حرکت باشد بنابراین ممکن است پزشک سر بیمار را با استفاده از تسمه یا بالشتک فومی مخصوص روی تخت ثابت کند.

آنژیوگرافی عروق مغزی چگونه انجام می‌شود؟

در انجام آنژیوگرافی عروق مغز، پزشک مایع رنگی را از طریق مچ دست یا کشاله ران به داخل رگ‌های بیمار تزریق می‌کند. این ماده عکس‌برداری از عروق مغزی را آسان می‌کند و سبب می‌شود رگ‌ها در تصویر رادیولوژی دقیق‌تر دیده شوند. به‌این‌ترتیب پزشک می‌تواند با داشتن یک تصویر واضح از عروق خونی سر و گردن، وضعیت سلامت فرد را بررسی کند.

آنژیوگرافی معمولاً حدود یک الی سه ساعت به طول می‌انجامد و بیمار پس از چند ساعت بستری، مرخص می‌شود. آنژیوگرافی عروق مغزی به کمک اشعه ایکس انجام می‌گیرد اما لازم است بدانید که این اشعه هیچ‌گونه خطری برای مغز ندارد. آنژیوگرافی مغزی جزو روش‌های مطمئن با نتایج قابل‌اعتماد است که در تشخیص بیماری به پزشک کمک شایانی می‌کند.

مزایای آنژیوگرافی عروق مغزی

به‌طورکلی می‌توان گفت آنژیوگرافی مغزی از مزایای زیر برخوردار است:

  • نتایج قطعی و دقیق
  • دوره نقاهت کوتاه‌مدت
  • اشعه ایکس بی‌خطر
  • امکان تشخیص و درمان هم‌زمان
  • ارائه تصاویر واضح از رگ‌های خونی
  • قابلیت جایگزین کردن آنژیوگرافی به‌جای جراحی
     

چه کسانی باید آنژیوگرافی مغز انجام دهند؟

معمولاً بیماری‌های زیر نیاز به انجام آنژیوگرافی مغزی دارند:

  • تومور مغزی
  • آنوریسم
  • سکته مغزی
  • تصلب شرائین (تجمع چربی در دیواره داخلی سرخرگ‌ها)
  • باریک شدن شریان‌های مغزی

محدودیت های آنژیوگرافی مغز

انجام آنژیوگرافی مغزی برای تمام بیماران مناسب نیست و نسبت به شرایط هر بیمار متغیر است. به‌طور مثال بیمارانی که از نارسایی کلیه رنج می‌برند گزینه مناسبی برای انجام آنژیوگرافی عروق مغزی محسوب نمی‌شوند. مادران باردار تنها در صورت موافقت پزشک متخصص می‌توانند آنژیوگرافی مغزی انجام دهند. همچنین چنانچه یک مادر شیرده تحت درمان با آنژیوگرافی قرار بگیرد، باید به مدت 24 ساعت از شیردهی به فرزندش بپرهیزد. انجام آنژیوگرافی عروق مغز برای بیمارانی که سابقه حساسیت به ماده حاجب داشته‌اند نیز توصیه نمی‌شود.

عوارض آنژیوگرافی عروق مغزی

احتمال بروز عوارض در آنژیوگرافی مغزی بسیار پایین است و در موارد نادری اتفاق می‌افتد. توجه داشته باشید در صورت مشاهده هرگونه عوارض شدید و غیرعادی باید سریعاً پزشک خود را در جریان قرار دهید. در ادامه چند نمونه از عوارض احتمالی آنژیوگرافی عروق مغز قیدشده‌اند:

  • تورم دست‌وپا
  • ایجاد لخته خون در اطراف محل ورود کانتر
  • حساسیت به رنگ کانتراست
  • احساس سرگیجه
  • سرد بودن انگشتان دست‌وپا
     

بهترین دکتر آنژیوگرافی عروق مغزی در تهران

ممکن است هنگامی‌که با مشکلاتی مثل سردردهای شدید، دوبینی، تاری دید، نداشتن تعادل و احساس سرگیجه به پزشک مراجعه می‌کنید انجام آنژیوگرافی را به شما پیشنهاد کند.

انجام آنژیوگرافی مغز عملی تخصصی و نیازمند تجربه و مهارت کافی است؛ بنابراین توصیه می‌شود برای این کار به بهترین دکتر آنژیوگرافی عروق مغزی در تهران، یعنی دکتر پشم فروش مراجعه فرمایید. با طی کردن آنژیوگرافی تحت نظر یک پزشک متخصص مغز و اعصاب روند تشخیص و درمان بیماری شما با احتمال موفقیت بیشتری همراه خواهد بود.

مراجعه به پزشک

هنگامی‌که با هرگونه علائم مبنی بر آسیب به عروق مغزی مواجه شدید، بهتر است در اولین فرصت با مطب دکتر پشم فروش، متخصص مغز و اعصاب تماس گرفته و نوبت معاینه دریافت کنید. در موارد مختلف بسته به شرایط هر بیمار احتمال دارد پزشک انجام آنژیوگرافی عروق مغز را لازم بداند.

تماس با مطب دکتر رادنوش پشم فروش

مطب اول : خیابان ولیعصر، ساختمان پزشکان آریا
مطب دوم : شهرک غرب، ساختمان پزشکان جم

بیمارستان:
فرهیختگان – آتیه –  بوعلی

تلفن های تماس:
۰۹۰۳۶۰۶۰۹۵۸ – ۰۹۰۳۶۰۶۰۹۵۷

آدرس سایت: https://drpashmforoosh.com

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا