افسردگی ساختار مغز را تغییر می دهد

به گزارش سیناپرس، تیمی از محققان برای بررسی تاثیرات بالقوه افسردگی بر ساختار فیزیکی مغز، اقدام به مطالعه گسترده این موضوع کردند. طی این تحقیق بر اساس بررسی بیش از ۳ هزار و ۴۶۱ تصویراسکن مغز، مشخص شد افسردگی ساختار مغز را تغییر می دهد.

گفتنی است که بیشترین بخش این تغییرات در ماده سفید مغز مشاهده شد. از نظر پزشکی، ماده سفید همان سیم کشی مغز است که نواحی مختلف مهمترین عضو بدن را به هم متصل می کند. به گزارش سیناپرس، این اتصالات شامل بخش هایی از جنس فیبر است که سیگنال های الکتریکی می توانند از آن عبور کنند. به گفته محققان، اختلال در ماده سفید هم با مشکلات عاطفی و هم با مشکلات مهارت های تفکر مرتبط است.

بررسی تصاویر اسکن مغزی افراد دارای افسردگی نشان داد که افراد دارای علائم این عارضه، کاهش یکپارچگی سطح ماده سفید را تجربه می کنند.
دکتر هدر والی (Heather Whalley) سرپرست این تیم مطالعاتی درباره موضوع فوق گفت: این مطالعه از داده‌های بزرگترین نمونه منتشر شده تا به امروز استفاده کرده و نتایج آن نشان می‌دهد که افراد مبتلا به افسردگی تغییراتی در اتصالات ماده سفید مغزشان دارند.
به گزارش سیناپرس، نتایج این مطالعه نشان می دهد نیاز فوری به ارائه درمان برای افسردگی وجود دارد و درک بهتر مکانیسم ‌های آن به ما شانس بیشتری برای توسعه روش‌ های جدید و مؤثرتر درمان می ‌دهد.

اعضای این تیم پژوهشی اعلام کردند: گام‌ های بعدی ما این است که ببینیم فقدان تغییرات در مغز چگونه با محافظت بهتر در برابر پریشانی و خلق ‌و خوی ضعیف مرتبط است. به گزارش سیناپرس، برای درک دقیق تر این فرایند، دانشمندان از یک تکنیک پیشرفته به نام تصویربرداری تانسور انتشار استفاده کردند. این تکنیک که حرکت مولکول‌ های آب را اندازه‌ گیری می‌کند به ویژه برای نقشه ‌برداری از الیاف مغز مناسب است.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از ان در مجله تخصصی  Scientific Reports منتشر شده است.