تمایلات روان ‌پریشی با ضریب هوشی بالا ارتباط دارد

به گزارش سیناپرس، تحقیقات روان شناسان نشان می ‌دهد افرادی که تمایلات روان ‌پریشی داشته و ضریب هوشی بالایی نیز دارند، می‌توانند شخصیت واقعی خود را پنهان کنند. این ویژگی کمک می کند تا توضیح دهد که چگونه افرادی که به طور جدی دارای مشکلات روانی هستند، می توانند راه خود را به سمت پست های مدیریتی قدرتمند هموار کنند.

به گزارش سیناپرس،تحقیقات انجام شده نشان داده است در حالی که حدود یک درصد از جمعیت عمومی را روان پریشان تشکیل می ‌دهند، این میزان در بین مدیران ارشد کسب ‌و کارها به ۳ درصد افزایش می ‌یابد.

کارولین بیت، سرپرست این تیم مطالعاتی درباره موضوع فوق می گوید: من فکر می ‌کنم که هوش زیاد می ‌تواند توضیحی برای این موضوع باشد و البته درک این موضوع نیز ضروری است که اگر تعداد افراد دارای مشکلات روانی در سطوح مدیریتی افزایش یابد، می‌تواند مشکل ساز شود. طبیعتا این رقم می ‌تواند بیش از سه درصد باشد، زیرا اگر افراد به روان پریشی خود آگاهی داشته و در عین حال ضریب هوشی بالایی نیز داشته باشند،  می‌توانند به خوبی دروغ گفته و اطرافیانشان را فریب دهند.

وی در ادامه توضیحاتش افزود:  روان ‌پریشان در دنیای تجارت و مدیریت با تصویری که رسانه‌ ها ترسیم می‌ کنند کاملاً متفاوت هستند. کسانی که علی رغم داشتن اختلال روانی در صدر مشاغل مدیریتی و تجاری قرار می گیرند، اغلب جذاب و باهوش هستند اما با کمبودهای عاطفی، تمایل به ارتکاب جنایات وحشتناک دارند.

برای آزمایش این ایده‌ها، محققان به گروهی از افراد یک آزمون استاندارد روان ‌پریشی دادند. به گزارش سیناپرس، همچنین مجموعه‌ ای از عکس‌ها به این افراد نشان داده شد که سطح همدلی آنها را آزمایش می‌کرد و در همان زمان، پاسخ پوستی گالوانیکی آنها برای ارزیابی واکنش عاطفی آنها به عکس‌ها اندازه‌ گیری شد.

در این آزمایش افراد روان پریش با هوش متوسط یا بالا توانستند پاسخ گالوانیکی خود را طوری تنظیم کنند تا آزمایشات آنها طبیعی به نظر برسد. با این حال، آن دسته از بیماران روانی با هوش پایین در این مطالعه، پاسخ‌های غیرعادی معمولی از خود نشان دادند.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در مجله تخصصی مجله روان ‌پزشکی قانونی و روان‌شناسی (Journal of Forensic Psychiatry and Psychology) منتشر شده است.

مترجم: سید یوسف دراوی زاده