ساخت گلخانه فضایی در مدار زمین

به گزارش سیناپرس، یوری اسمیرنوف (Yuri Smirnov)، رئیس آزمایشگاه زیست پزشکی در موسسه مشکلات زیست پزشکی آکادمی علوم روسیه ضمن اعلام خبر ساخت گلخانه فضایی این کشور، اعلام کرد: آزمایش Vitacycle-T که شامل رشد گیاهان در مقیاس صنعتی است در حوزه تحقیقاتی ناوکا (Nauka) روسیه در ایستگاه فضایی بین المللی (ISS)، انجام می شود. 

وی در این رابطه تصریح کرد: برای انجام این آزمایش، یک گلخانه فضایی که از نظر مشخصات شبیه حلزون است، به پاسگاه مداری تحویل داده شده تا رشد گیاهان در فضا در مقیاس صنعتی انجام شود. اسمیرنوف در ادامه اظهار داشت: « یک فضانورد در فواصل معین با دانه ها را روی نواری در گلخانه می کارد. سپس یک استوانه را چرخانده و نوار بعدی را پس از مدتی می کارد. به این ترتیب فضانوردان قادر خواهند بود در دوره های خاصی محصولات خود را جمع آوری کنند. به عنوان مثال قرار است در اولین آزمایش، کاهوی چینی در فضا پرورش داده شود.

در ضمن پژوهشگران این تیم تحقیقاتی تاکید کردند که برخی از گیاهان کشت شده برای مطالعه به زمین تحویل داده خواهد شد و به طور کلی، هیچ فردی، فضانوردان را از استفاده از محصول جمع آوری شده در طول پرواز فضایی و به کارگیری آن در تغذیه خود منع نمی کند. به گزارش سیناپرس، به این ترتیب پیش بینی می شود در آینده، فضانوردان روسی قادر خواهند بود غلات، محصولات حبوباتی و گوجه فرنگی های کوچک معروف به گوجه فرنگی گیلاسی را نیز در مدار زمین کشت کرده و پرورش دهند.

جدیدترین آزمایشگاه تحقیقاتی چند منظوره ناوکا در روسیه در تاریخ ۲۱ ژوئیه سال جاری برابر با ۳۰ تیر ماه از پایگاه فضایی بایکونور (Baikonur) پرتاب شد. این آزمایشگاه فضایی در ۲۹ ژوئیه به پاسگاه مداری متصل شد.

آزمایشگاه تحقیقاتی فضایی چند منظوره ناوکا برای پیاده سازی یک برنامه تحقیق و آزمایش کاربردی روسی به کار گرفته می شود. با راه اندازی این سیستم تحقیقاتی ، بخش روسی ایستگاه فضایی بین المللی، فضای بیشتری برای تجهیز محل کار، ذخیره محموله و نگهداری تجهیزات بازسازی آب و اکسیژن دریافت می کند.به گزارش سیناپرس، از این طریق یک اتاق و یک توالت برای یک سوم خدمه فراهم می شود و سیستم تحقیقاتی همچنین از بازوی روباتیک اروپایی (ERA) استفاده می کند که به انجام برخی عملیات بدون راهپیمایی فضایی کمک کند. 

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: tass
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا