راز ثروتمند شدن از مسیر علم

به گزارش سیناپرس، داشتن پول به معنی ثروتمند بودن نیست و به همین دلیل همه افرادی که به یکباره ثروتمند می شوند، قادر به حفظ ثروت خود نبوده و بعد از مدتی مجددا به شرایط اقتصادی قبل از ثروتمند شدن خود بازمی گردند. دلیل تمام این موارد در یک عبارت خلاصه می شود: هوش مالی! 

هوش مالی چیست؟

از منظر اقتصادی نمی توان تعریف دقیق و مشخص از هوش مالی داشت اما به طور کلی دانش، اطلاعات و توانایی های هر فرد در ایجاد و کسب ثروت و مدیریت بحران های مالی را هوش مالی می گویند.

رابرت کیوساکی از جمله ثروتمندان و نویسندگان مشهور دنیا، هوش مالی را رفتار فرد با پول دانسته و در تعریفی دیگر هوش مالی را توانایی یک فرد برای حل مشکلات مالی خود و دیگران تعریف کرده است. به باور این نظریه پرداز اقتصادی، هرچه هوش مالی بالاتری داشته باشیم راحت تر می توانیم به درآمد بیشتر و زندگی با مشکلات مالی کمتر دست پیدا کنیم.

وی در کتاب جدیدش در ارتباط با هوش مالی می گوید: زمانی که می خواهید ثروتمند شوید نیاز دارید بدانید چه رفتاری با پول خود خواهید کرد. مشکلات مالی باعث افزایش هوش مالی شما می شود.

به همین دلیل حل نکردن مشکلات مالی کوچک باعث می شود که بعد از مدتی آن مشکلات کوچک تبدیل به مشکلات بزرگ شوند که حتی ممکن است به ورشکستی مالی ما در زندگی بیانجامد. بر این اساس می توان مدعی شد که دلیل فقر این است که تعداد مشکلات شما از تعداد راه حل هایتان  بیشتر است و این یعنی فقر.

همه ما بدون شک افراد زیادی را در طول زندگی خود دیده ایم که از لحاظ مالی وضعیت خوبی دارند و به قول معروف پولدار هستند و با خود می گوییم ببینید آن شخص چطور مثل آب خوردن پول در می آورد و طبیعتا بیشتر ما فکر می کنیم که این افراد شم اقتصادی خوبی دارند که به این جایگاه مالی رسیده اند. به گزارش سیناپرس،رابرت کیوساکی در یکی از سخنرانی هایش می گوید: اگر در یک جریان مالی، مفهوم سرمایه، بدهی، درآمد و هزینه را به درستی درک کنید شانس شما برای ثروتمند شدن به شدت افزایش می یابد.

وی هوش مالی را در پنج جنبه بیان می کند که ما آنها را نام برده و سپس برای هریک توضیح مختصری خواهیم داد. 

۱- کسب پول بیشتر: این امر برای هر شخص با توجه به اهداف مالی که دارد متفاوت خواهد بود. هر شخص با توجه به نوع زندگی و با در نظر گرفتن شرایط و موقعیت های اطرافش یک برنامه کاری برای خودش تنظیم و سعی در بیشتر کردن درآمد خود دارد. این کسب پول بیشتر ارتباطی با سطح علمی یا تحصیلات آکادمیک افراد نداشته و چه بسا افرادی که سواد بالایی دارند اما نمی توانند پول زیادی به دست آوردند.

۲- حفاظت از پول: به معنای حفظ سرمایه بوده و نباید بگذارید به راحتی پول را از دست بدهیم. البته حفاظت از پول به معنی خسیس بودن و خرج نکردن نیست و باید آن را درست هزینه کردن تعبیر کرد.

۳- بودجه بندی صحیح پول: برنامه ریزی برای پول نیازمند هوش بالایی است. بسیاری از افراد به جای آن که برای پولشان برنامه ریزی کنند مانند یک شخص فقیرعمل می کنند. برای بودجه بندی صحیح پول  باید پیش بینی های لازم را برای کلیه مخارج خود به عمل آورید. در این فرایند معمولا باید برای هزینه های ثابت مبلغی را کنار گذاشته و سعی کنید هزینه های غیر ضروری را کاهش دهید . برای مثال اگر فردی سالانه پانصد میلیون تومان درآمد داشته و همه آن را خرج می کند اما  شخص که سیصد میلیون تومان درآمد دارد و می تواند پنجاه میلیون تومان آن را پس انداز کند باید اذعان داشت که هوش مالی فرد نخست نسبت به نفر دوم، پایین تر است. 

۴- استفاده از پول به عنوان ابزار اهرم مالی: از منظر علم اقتصاد، شاید پس انداز کردن پول در بانک و کسب سود سالانه و حتی خرید طلا و نگهداری آن جهت کسب پول و سود در آینده فکر عاقلانه ای نباشد . ما همیشه باید به دنبال سرمایه گذاری صحیح و درست از مازاد پول خود باشیم تا بتوانیم آن مازاد را هم افزایش دهیم.  شاید بتوان با پس انداز خود به مرور قطعه زمینی را خریداری کرده وسرمایه گذاری کنیم . پس به دنبال راهی باشیم که بتوان از پس انداز سود هم کسب کرد. 

۵- ارتقا آگاهی و هشیاری مالی: برای دستیابی به این مهارت،  باید سطح آگاهی خود را از طریق علمی و تجربی بالاتر ببرید. سعی کنید اطلاعات مالی خودتان را در زمینه های مختلف سرمایه گذاری افزایش دهید. توصیه می شود در بخش هایی که مورد علاقه شما برای سرمایه گذاری است اطلاعاتتان را افزایش دهید. برای مثال اگر قصد دارید که رستورانی را افتتاح نمایید قبل از آن باید اطلاعات مالی مختلفی را جمع آوری کرده و سپس به تجزیه و تحلیل آن بپردازید و همین اقدامات به مرور باعث رشد هوش مالی شما می شود. 

چه راههایی برای تقویت هوش مالی موثر هستند؟

از منظر علمی راهکارهای مختلفی برای افزایش هوش مالی وجود دارد و خوشبختانه همه افراد می توانند در این زمینه تلاش کرده و به موفقیت دست پیدا کنند. برخی از مهمترین راه های تقویت هوش مالی عبارتند از:

۱- تمرکز بر روی اهداف اصلی: سعی کنید که هدف های مهم خود را شناسایی کرده و موارد بیهوده و اضافی را از ذهن خود پاک کنید. نگران نداشتن و یا پایین بودن تحصیلات آکادمیک خود نباشید. به خاطر داشته باشید صرف داشتن تحصیلات آکادمیک الزاما منجر به دستیابی به موفقیت مالی نمیشود؛ پس روی اهداف خود  تمرکزکنید. گاهی اوقات با تمرکز و برنامه ریزی می توان به اهداف مهمی رسید و برای این مهم،  فقط باید دیدگاهتان را در خصوص اهداف اصلی خود تغییر دهید تا خیلی زود به آنها دست پیدا کنید. 

۲- مدیریت زمان: تقویت هوش مالی ، مهارتی  نیست که چند روزه بتوان به آن دست یافت. برای رسیدن به این مهارت باید عادات غلط خود را شناسایی کرده و آن ها را کنار بزنید. زمان، سرمایه با ارزشی محسوب می شودکه قابل خریدن نیست.  پس آن را از دست نداده و برای هر لحظه آن برنامه ریزی داشته باشید و این جمله معروف را همیشه در ذهن داشته باشید که « وقت طلا است» .

۳- آموزش هوش مالی: سعی کنید در دوره های آموزشی اساتید مجرب شرکت کرده و سطح معلومات خود را از طریق مطالعه بالا ببرید و همچنین همیشه از نظرات دیگران استفاده کنید.  با کارشناسان حوزه های مختلف سرمایه گذاری مشورت کنید. در صورت تداوم در این موارد، پس از مدتی متوجه خواهید شد که دارای اطلاعات ارزشمندی در حوزه هوش مالی هستید. 

۴- بررسی امور: سعی کنید به صورت دوره ای زمانی را برای بررسی و تنظیم امور مالی خودتان در نظر بگیرید. یکی از دوستانم همیشه لیستی از موارد مالی خودش را به صورت فایل اکسل تهیه کرده و عصر هر جمعه آنها رامورد بررسی قرار می دهد و همیشه طبق بودجه بندی که بنا نهاده اقدام به هزینه کردن می کند.

چرا پولدارها پولدارتر می شوند؟ 

به گزارش سیناپرس، رابرت کیوساکی می گوید؛معمولا افراد پولدار، پولدارتر می شوند چون یاد می گیرند که مشکلات مالی شان را حل کنند. پولدارها مشکلات مالی را به عنوان فرصتی برای یادگیری و پیشرفت در نظر می گیرند. 

فقرا چگونه با مشکلات مالی برخورد می کنند؟ 

از دیدگاه کیوساکی فقرا خود را قربانی مشکلات مالی می دانند و اصلا تلاشی برای حل آن ها نمی کنند و برای همین همیشه فقیر می مانند. آنها نمی دانند که این شیوه نگرش آن ها به مشکلات مالی است که باعث می شود فقیر بمانند و هر روز به مشکلات مالی شان افزوده شود. در صورتی که می توانند از طریق هوش مالی و ارتقاء مهارتهای مالی به پیشرفتهای مالی برسند. 

چه باید کرد؟

بدون شک کسب هوش مالی می تواند منجر به  افزایش درآمد شما شود و ما باید درک درستی از شرایط مالی و اقتصادی جامعه خود داشته ، مدام در حال آموزش و یادگیری باشیم و مهارتهای خود را تقویت کنیم. برای موفقیت مالی باید برای لحظه به لحظه زندگی خود برنامه ریزی کرده و اجازه ندهید وقتتان به بطالت بگذرد. برای اهداف مالی خود و کسب درآمد بیشتر به تفاوت فاصله های درآمدی توجه نکنید و فقط هوش مالی خود را بهتر بشناسید و مطمین باشید که با آموزش، یادگیری و کسب تجربه میتواند به اهداف مالی مهم زندگی خود دست پیدا کنید.

در پایان به چند نکته مهم از دیدگاه رابرت کیوساکی اشاره می کنم:

•    برای پول کار نکنید بلکه پول باید برای شما کار کند. 
•    رموز امور مالی را یاد بگیرید. 
•    به فکر کسب و کار خود بوده و سعی کنید خودتان رییس خودتان باشید.
•    مقایسه مولفه های مختلف، همواره بهترین ابزار برای انتخاب بهترین تصمیمات است. پس مقایسه کنید. 
•    فرصتها را شناسایی کرده و از آنها بهره مند شوید. 

 

دکتر پوریا جهانبخشیان – مدرس گروه بازرگانی و امور مالی دانشگاه دولتی قبرس
مشاور و  تحلیل گر بانک سوییس کوت در بخش بازار سهام و فارکس 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا