تاثیر سر و صدای شغلی بر روان‌پریشی

سر و صدا یکی از عوامل فیزیکی زیان‌آور محیط کار است که می‌تواند باعث آزردگی کارکنان مشاغل شود. از مهم‌ترین اثرات ناشی از این مشکل می‌توان به اختلال خواب، بیماری‌های قلبی و عروقی، اختلال عملکرد شناختی، تحریک اعصاب و استرس اشاره کرد.

با توجه به عوارض این مشکل، پژوهشگران با انجام یک تحقیق، تاثیر آزردگی ناشی از سروصدای شغلی را بر روان‌پریشی شاغلین بررسی کردند.

برای انجام این پژوهش ۳۲۵ نفر از شاغلین یک گروه صنعتی تولید قطعات خودرو در سال ۱۳۹۸ با استفاده از پرسش‌نامه مورد بررسی قرار گرفتند. همچنین میزان مواجهه افراد با صدای محیط کار با استفاده از دستگاه «دوزیمتر» اندازه‌گیری شد.

تمام شرکت‌کنندگان در این مطالعه، مرد و روزکار دائم بودند. ۱۳.۵ درصد از کل افراد در بخش اداری، ۱۳ درصد در بخش مجموعه سازی، ۱۱ درصد در واحد تولید پیچ، مهره و بست، ۱۴ درصد در واحد قالب‌سازی و ۱۶ درصد در قسمت دایکست و ریخته‌گری مشغول به کار بودند. میانگین سن افراد حدود ۳۶.۵ و میزان سابقه کاری آن‌ها ۱۳.۵ سال بود.

بررسی‌های این تحقیق نشان داد که افراد شرکت‌کننده در این مطالعه دارای میانگین نمره آزردگی صوتی ۵.۹ هستند که این وضعیت نشان‌دهنده آزردگی متوسط کل جامعه است. همچنین ۴۳.۵ درصد از افراد آزردگی صوتی هشت و بیشتر را گزارش کردند که نشان‌دهنده آزردگی بیش از حد در آن‌ها است.

نتایج حاکی از آن است که میانگین آزردگی صوتی در بین گروه‌های شغلی، سنی و سابقه کاری، تفاوت معناداری، دارد. مشاهدات نشان می‌دهد که ارتباط مثبت و معناداری بین دز سر و صدای دریافتی با آزردگی شاغلین وجود دارد.

همچنین نتایج میانگین اختلال روانی افراد نشان داد که شرکت‌کنندگان در این مطالعه دارای احتمال وجود یک اختلال روانی خفیف هستند.

بر اساس این بررسی‌ها میزان روان‌پریشی در گروه‌های مختلف شغلی، سنی و سابقه کاری متفاوت است. به طوری که نمره پریشانی روانی در میان برش‌کاران و پرس‌کاران، نسبت به سایر گروه‌های شغلی بیشتر است و افراد اداری کم‌ترین نمره روان‌پریشی را دارند.

پژوهشگران این مطالعه می‌گویند: «علی‌رغم محدودیت‌هایی از قبیل کم بودن شاغلین مورد مطالعه، در نظر نگرفتن فاکتورهایی از قبیل نگرش افراد، وضعیت سلامت و ویژگی‌های فردی افراد، نتایج این مطالعه تایید می‌کند که سروصدای شغلی ناشی از دستگاه‌های مختلف در صنایع، موجب آزردگی شاغلین می‌شوند که این می‌تواند وضعیت سلامت و سلامت روانی آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهد».

این محققان پیشنهاد می‌کنند: با توجه به نتایج حاصله و شرایط غیر قابل قبول مواجهه کارکنان این گروه صنعتی با سروصدا، اجرای برنامه حفاظت شنوایی و اتخاذ تدابیر و روش‌های کنترل مهندسی-فنی و مدیریتی سروصدا در بعضی از واحدها ضروری است. تا بدین‌وسیله از پیامدهای فیزیکی و روانی سوء سروصدا در کارکنان این گروه صنعتی پیشگیری شود.

در انجام این تحقیق محمدرضا منظم اسماعیل‌پور، سید حجت موسوی کردمیری، سید ابوالفضل ذاکریان و میلاد عباسی؛ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی تهران، فائزه بلوچخانه و نستوه خانجانی فشخامی، از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با یکدیگر مشارکت داشتند.

یافته‌های این مطالعه به صورت مقاله علمی با عنوان «بررسی تاثیر آزردگی ناشی از سروصدا بر روان‌پریشی»، خرداد ماه سال جاری در فصل‌نامه کومش منتشر شده است.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا