نیاز کشور به توسعه پارک‌های وابسته به صنعت

دکتر محمد جعفر صدیق دامغانی زاده امروز در نشست حکمرانی مدرن پارک‌های علم و فناوری با تاکید بر اینکه تا قالب‌ها شکسته نشود، نمی‌توانیم رشد کنیم، افزود: ما دیگر نمی‌توانیم زیر سقف مدیریت قدیمی به توسعه برسیم.

وی آغاز توسعه تکنولوژی را از داستان‌های علمی تخیلی دانست و اظهار کرد: در الگوهای قدیمی، روابط عمومی‌ها سنگر حوزه ریاست بودند، ولی در الگوهای جدید روابط عمومی‌ها جای فکر و محتوا و مکمل برنامه‌های توسعه‌ای سازمان‌ها هستند.

صدیق، به بیان تاریخچه راه اندازی پارک‌های علم و فناوری در کشور اشاره کرد و ادامه داد: در سال‌های ۷۲ و ۷۳ بخشی از ذوب آهن اصفهان فرسوده و در حال تعطیلی بود که برای این موضوع بررسی‌هایی صورت گرفت که در نهایت به راه اندازی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان منجر شد.

رییس پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات خاطرنشان کرد: مکان‌یابی این شهرک را در اطراف دانشگاه صنعتی اصفهان در نظر گرفته شد و پس از آن اساسنامه شهرک در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.

وی با اشاره به چالش‌های آن زمان در توسعه شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان اضافه کرد: گام بعدی توسعه پارک‌ها جذب محققان ایرانی مقیم خارج بود که در آن زمان زیاد موفق نبودیم، ولی اقدامات مؤثر در دو پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و پارک فناوری پردیس اجرایی شد که با پیگیری‌های صورت گرفته توانستند این مسیر را هموار کنند.

صدیق، گام دیگر پارک‌ها را توسعه فناوری نام برد و یادآور شد: در این دوره اختیارات پارک‌ها افزایش یافت، به گونه‌ای که پارک‌ها از مزایای مناطق آزاد برخوردار شدند.

وی گام بعدی توسعه پارک‌ها در کشور را مربوط به توسعه کمی آنها دانست و یادآور شد: در این دوره پارک‌های علم و فناوری علاوه بر افزایش اختیارات، توسعه کمی  را تجربه کردند، ولی ماموریت اصلی پارک‌ها که توسعه فناوری بوده است، فراموش شد، ضمن آنکه طرح تغییر نام وزارت آموزش عالی به علوم، تحقیقات و فناوری مطرح شد.

رییس پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات، ایجاد پارک‌های فناوری استانی و دانشگاهی را از دیگر اقدامات در این حوزه عنوان کرد.
وی با تاکید بر حمایت دولت از تحقیقات و توسعه فناوری، خاطر نشان کرد: رسالت پارک‌های علم و فناوری توسعه اقتصادی و تعمیق فناوری در شرکت‌های دانش بنیان با هدف افزایش توان رقابت پذیری است، بر این اساس پارک‌ها، نسل جدیدی از سازمان‌های پژوهشی هستند که در آن به جای محققان در استخدام دولت، محققانی شاغل در شرکت‌های خصوصی مشغول به تحقیق هستند.

صدیق پارک‌های فناوری ایجاد شده در دنیا را شامل وابسته به دولت و پارک‌های وابسته به صنعت دانست و گفت: کل پارک‌های ایجاد شده در دنیا از نوع اول است، به غیر از چین که پارک‌های وابسته به صنعت راه‌اندازی کرده است.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا