زمین دچار کاهش و افزایش وزن می شود

به گزارش سیناپرس، شاید باور این موضوع برای ما دشوار باشد که زمین هم به طور طبیعی در طول سال با کاهش و افزایش وزن مواجه شده و به اصطلاح چاق و لاغر می شود. دانشمندان تخمین می زنند که زمین هر ساله حدود ۴۰ هزار تن ماده ناشی از تجمع گرد و غبار شهاب سنگ ها  و بقایای موجود در فضا به دست می آورد.

آن ها همچنین به طور تقریبی محاسبه کرده اند که هر ساله حدود ۹۵ هزار تن گاز هیدروژن از جو زمین به فضای خارج از فضای جو وارد شده و برای همیشه از بین می رود. این تغییر و تحولات به این معنا است که وزن سیاره زمین ثابت نبوده همواره در حال کم و زیاد شدن است. البته به این نکته نیز باید اشاره کرد که فرآیندهای دیگری هم وجود دارد که در این تغییرات وزن زمین تاثیرگذار هستند. برای نمونه می توان به از دست دادن جرم در اثر زوال رادیواکتیو در هسته زمین که حدود ۱۶۰ تن در سال رخ می دهد و یا از بین رفتن هلیوم از جو که سالانه حدود هزار و ۶۰۰ تن تخمین زده می شود، اشاره کرد که بر اساس جرم زمین میزان بسیار ناچیزی به حساب می آیند.  

به گزارش سیناپرس،بر اساس مطالعات انجام شده، مقدار جرمی که سالانه، وارد مدار زمین می شود، در مقایسه با این میزان چند صد تنی ناچیز است. بنابراین یک تخمین حدودی حاکی از آن است که زمین هر ساله چیزی در حدود ۵۰ هزار تن جرم از دست می دهد.

این رقم در نگاه نخست به نظر خیلی زیاد می آید اما از آنجا که جرم زمین حدود ۵/۹۷ میلیارد تریلیون تن است بنا براین  حدود  ۱۲۰ هزار تریلیون سال طول می کشد تا با این سرعت تخریب، به طور کامل از بین برود. این مدت زمان، میلیون ها برابر سن زمین است بنابراین می توان نتیجه گرفت که این کاهش جرم هیچ تاثیری روی سیاره زمین  یا روی موجودات زنده و یا انسان ها نخواهد داشت.

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا