تکامل سریع، موجب تنوع کروکودیل ها شده است

به گزارش سیناپرس، امروزه انواع مختلفی از کروکودیل ها و تمساح ها  در رودخانه ها ، دریاچه ها و تالاب ها زندگی کرده و از آرواره های قدرتمند و پوزه های بلند خود برای شکار ماهی ، خزندگان ، پرندگان و پستانداران استفاده می کنند.
محققان دانشگاه بریستول در بررسی های جدید خود دریافتند که در زمان دایناسورها ، برخی از تمساح ها سازگاری شبیه به دلفین را برای زندگی در اقیانوس ها ایجاد کردند و برخی دیگر در زمین به عنوان گیاهخوارانی با سرعت زیاد زندگی می کردند.
این تیم، شکل جمجمه و فک بیش از  دویست فسیل تمساح را مورد بررسی قرار داد و نحوه تغییر آنها را در یک بازه زمانی ۲۳۰ میلیون ساله بررسی کرد.
به گزارش سیناپرس، پژوهشگران، اختلافات زیادی را در میزان تکامل این جانوران یافتند  که این مساله  منجر به تنوع در گونه هایی متعددی از آن ها شد که در دوره کرتاسه به اوج خود رسیدند.
 Thalattosuchians ، یکی از گونه های دریایی تمساح با ویژگی های شبیه دلفین  بود و نوع دیگری از تمساح های باستانی با نام notosuchians پا بلند و پا کوتاه  در زمین ، از سریعترین گونه های تکامل یافته ای بودند که به سرعت رده های زیست محیطی را پر می کردند.
در دوران جدیدتر اما  تمساح ها بسیار کندتر تکامل یافته اند. با این حال ، تمساح ها فسیل های زنده نیستند زیرا آنها طی هشتاد میلیون سال گذشته به طور مداوم در حال تکامل بوده و هیچ نشانه ای از توقف ندارند.

دکتر تام استوبس ، همکار ارشد این پروژه در دانشکده علوم زمین شناسی دانشگاه بریستول در رابطه با یافته فوق گفت: تمساح ها و اجداد آنها یک گروه باورنکردنی برای درک ظهور و سقوط تنوع زیستی هستند.

به گزارش سیناپرس،  امروز فقط ۲۶ گونه تمساح وجود دارد که اکثر آنها بسیار شبیه به هم هستند. با این حال ، صدها گونه فسیلی با تنوع چشمگیر ، به ویژه در دستگاه تغذیه آنها وجود دارد.
این دوره های تکامل سریع ، احتمالاً ناشی از تغییر چشمگیر در زیستگاه و رژیم غذایی ، اغلب در گروه هایی با تنوع زیاد در گونه ها گزارش شده است. با این حال ، این اولین بار است نشان داده می شود که تمساح ها ، با تنوع بسیار کمی در گونه های مدرن ، از این روند پیروی می کنند.
دکتر استفانی پیرس ، استادیار زیست شناسی ارگانیسم و تکامل در دانشگاه هاروارد نیز در این رابطه گفت: تمساح های باستان به شکل های گیج کننده ای تغییر کرده و تکامل یافته  اند. آنها برای دویدن در خشکی ، شنا کردن در آب ، ماهی گرفتن و حتی جویدن گیاهان سازگار بودند.
مطالعات ما نشان می دهد که این جانوران به دلیل شیوه های بسیار متفاوت زندگی به طرز باورنکردنی و سریع تکامل یافته و این موضوع به تمساح های منقرض شده اجازه داد تا به سرعت رشد کرده و بر طیف های جدید زیست محیطی طی میلیون ها سال تسلط داشته باشند. 

مترجم: ناصر پورقدیمی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا