طراحی خودرو برای ۱۰ سال آینده

مدل مفهومی  E-R9  خودروی لوتوس توسط راسل کار ، طراح هایپراسپرت اویجا (Evija) ساخته شده است. این خودرو در حقیقت از یک کابین واقعی خلبان برخوردار بوده و با الهام از هواپیما در بدنه و بال مثلثی خود از طراحی خاصی برخوردار است و البته این هیولا یک خودرو بوده و مانند ماشین رانده می شود هر چند سرعت آن دست کمی از یک هواپیما نخواهد داشت.
نسخه مفهومی E-R برای مسابقات استقامت و نسخه E-R9 به احترام اولین مسابقه Le Mans ، توسط بازوی مشاوره مهندسی لوتوس ارائه شده است و ویژگی ها و فناوری هایی را نشان می دهد که می تواند در اتومبیل های مسابقات آینده ظاهر شود.
شایان ذکر است که در حال حاضر این نمونه تنها یک مدل مطالعه و بر پایه طراحی مجازی است ، اما ریچارد هیل رئیس بخش ایرودینامیک لوتوس در این رابطه گفت که این مفهوم  شامل فن آوری هایی است که ما به طور کامل انتظار داریم آنها را توسعه داده و عملی کنیم.
بهره وری آیرودینامیکی E-R9 با استفاده از پانل های بدنه  شکل پذیر  که مفهوم آیرودینامیک فعال را گسترش می دهند، تامین شده و  با توانایی تغییر شکل اتومبیل متناسب با وضعیت رانندگی ، بهینه می شود.
راننده خودرو می تواند این عملکرد را با فشار یک دکمه  فعال کرده و یا در صورت قرار داشتن خودرو روی حالت  خودکار،  با توجه به داده های سنسور های جریان هوا این قابلیت فعال شود.
لوتوس ادعا می کند که قابلیت تغییر شکل این خودروی ویژه مسابقات سرعت، باعث به حداقل رسیدن فشار روی بخش های پهن و بیشتر شدن نیروی رو به پایین در گوشه های خودرو می شود که علاوه بر افزایش ایستایی آن، سطوح کنترل عمودی در عقب خودرو به راننده  آن کمک می کند تا جهت حرکت را به سرعت تغییر دهد و این فناوری دقیقا مشابه فناوری استفاده شده در هواپیماها است.
لوتوس مشخصات دقیقی از پیشرانه این نمونه منحصر به فرد ارائه نداده است ، اما ما می دانیم که E-R9 از موتوری با قدرت ۲ هزار اسب بخار بهره می برد و علاوه بر آن، یک موتور الکتریکی با قدرت بالا در هر چرخ تعبیه شده است تا عملکرد بهینه و کششی گشتاور را فراهم کند. لوتوس اضافه کرد که پیشرانه E-R9 در حین حرکت کاملاً قابل تنظیم است.
این فناوری از آن جهت دارای اهمیت است که در حال حاضر ، اتومبیل های الکتریکی مورد استفاده در مسابقاتی همچون فرمول E ، دارای برد محدود و مدت زمان طولانی شارژ هستند ، بنابراین استفاده از این موتورها در رقابت های استقامتی متداول دور از ذهن است. این که بتوانید باتری خالی شده را سریعا خارج کرده و یک باتری کامل دیگر را جایگزین آن کنید ، موجب خواهد شد تا از این فناوری در مسابقات اتوموبیل رانی سرعت استفاده شود.
مترجم: ناصر پورقدیمی
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا