کسب رتبه غول حافظه جهان ازآن ایران شد

سیناپرس، بی شک یکی از ترس های بزرگ بشریت در آینده ای نه چندان دور ابتلای جمعیت زیادی از مردم کره زمین به آلزایمر یا همان فراموشی است. بر اساس تحقیقات انجام شده دانشمندان دریافتند که سن آلزایمر کاهش یافته است و افراد باید برای پیشگیری از این بیماری فاجعه‌بار در سنین جوانی تمرین هایی را انجام دهند. 

در این رابطه کتاب ثبت رکوردهای گینس موارد  جذابی در زمینه غول های حافظه جهانی دارد. جالب است بدانید یکی از افرادی که در زمینه حافظه موجب شگفت جهانیان شده فردی ایرانی به نام دکتر مرتضی جاوید است. 

مرتضی جاوید؛ جوانی ایرانی است که با شکست رکورد پیشین گینس که از آن یک فرد هندی بود، می تواند تنها در سی ثانیه سی عدد سه رقمی را حفظ کند و بدون فاصله زمانی ارائه دهد. گفتنی است، وی در ده فوریه سال 2012 نخستین بار رکورد خود را در باب تاریخ تولد افراد در کتاب گینس ثبت کرد و امروز به عنوان غول حافظه جهان شناخته شده است. 

وی صبح امروز در محل پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم صنایع فرهنگی جهاد دانشگاهی با حضور رسانه ها رکورد جدید خود را به ثبت رساند. خودش می گوید؛ «حافظه آن چیزی نیست که تصور کنیم برای فردی قوی است و برای دیگری ضعیف است. در واقع حافظه را می توان با تمرین های ذهن به قدرت باورنکردنی رساند. درست مانند کسی که با تمرین های بدنسازی جسمش را پرورش می دهد و به قدرت بالای جسمی می رسد.» 

وی معتقد است؛ «در واقع افراد باید به باشگاه ذهنی بروند تا بتوانند در حوزه حافظه خلاقیت تمرکز مطالعه و محاسبات ذهنی و دیگر موارد خود را توانمند تر کنند.»

به گفته جاوید، پس از انجام مراحل ثبت رکورد تا یک ماه آینده به صورت رسمی این رکورد  در گینس ثبت خواهد شد. 

وی با اشاره به روندی که باید طی شود تا افراد بتوانند حافظه خود را قوی تر کنند می گوید؛ «نزدیک به دویست تمرین وجود دارد که با روزی تقریبا ده الی سی دقیقه افراد می توانند تکنیک ها را در خود تقویت کنند. کافیست هر تکنیک را بیست و یک روز انجام دهید و وقتی این تکنیک ها به عادت تبدیل شود و دیگر نیازی نیست که برای حفظ آن انرژی صرف کرد و کاملا به شکل یک عمل خودکار در می آید.» 

جاوید می گوید؛ «این تکنیک ها برای تمامی افراد کارآمد خواهد بود. همچنین کمی تواند کمک رسان خوبی برای دانش آموزان و اهالی کتاب باشد. گفتنی است، این تکنینک ها نوعی ورزش برای مغز است که باعث می شود افراد کتاب های بیشتری بخوانند..»

در ادامه اشکان دشمن زیاری، مشاور ثبت رکوردهای گینس در ایران در گفتگو با خبرنگار سیناپرس می گوید؛  ابتدا باید به این موضوع اشاره کنم که گینس در ایران هیچ نماینده ای ندارد و ما تنها می توایم در قالب مشاور افراد را برای راهیابی و ثبت نامشان به آنها کمک کنیم.»

به گفته دشمن زیاری، این دومین بار است که آقای جاوید موفق شده است نامش را در کتاب گینس ثبت و بار دیگر برای ایرانیان افتخار آفرینی کند. پیش از وی فردی هندی به نام سانتیل از حیدر آباد بود که وی بیست و چهار عدد سه رقمی را که در بیست و چهار ثانبیه گفته می شد را ارائه می داد. اکنون یک ایرانی می تواند سی عدد سه رقمی گفته شده در سی ثانیه را بدون تعلل بگوید.

گزارش:مهتاب دمیرچی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا