چالش ناسا در رسیدن به سیارکها

سیناپرس: "ماموریت بازیابی سیارک" که تحت عنوان ARM شناخته می شود یکی از پرهزینه ترین برنامه های فضایی آتی ناسا به شمار می آید. بر اساس این برنامه آژانس فضانوردی آمریکا تلاش می کند تکه ای از یک سیارک به بزرگی 10 متر را شکار و برای بررسی های بیشتر به مدار ماه منتقل کند. اما این ایده با مخالفتهای زیادی روبروست. مهمترین انتقاد این است که چنین ماموریتی دانش بشر درباره سیارک ها را گسترش نمی دهد و گذشته از آن کمکی به دانشمندان در رسیدن به مریخ نمی کند.
حال این پرسش مطرح می شود که ناسا در ازای صرفه نظر از این ایده چه کارهایی می تواند انجام دهد. ریچارد بنزل، استاد علوم سیاره ای دانشگاه MIT می گوید پاسخ به این پرسش را می داند.
چند ماه پیش بنزل ضمن انتقاد از ایده ماموریت بازیابی سیارک، آن را بازگشتی به عقب در برنامه های ناسا عنوان کرد. او حتی گفته بود که این ایده برنامه های کمیته علوم سیاره ای ناسا را نابود خواهد کرد.
ماموریت بازیابی سیارک ناسا نتیجه جانبی برنامه جاه طلبانه رییس جمهور آمریکا برای آژانس فضانوردی این کشور است تا بر اساس آن فضانوردان راهی سیارکی خاص شوند اما بودجه محدود ناسا این ایده را به ماموریتی متفاوت تبدیل کرد : ماموریت بازیابی سیارک. حتی این نسخه جدید نیز پرهزینه و مبهم است و نمی تواند در پیشبرد تلاشهای اخیر جهت سفر به مریخ تاثیرگذار باشد.
بنزل این بار هم ضمن طرح انتقاداتی، پیشنهاد جالب توجهی ارایه کرده است. او می گوید: ماموریت گزارش سیارک گزینه منطقی تری است. بر اساس این پیشنهاد ناسا باید ارزیابی کاملی از تمامی سیارک های نزدیک زمین انجام دهد تا دریابد کدام یک برای انجام برنامه اکتشافی در آینده مناسب تر است.
بنابر پیشنهاد این دانشمند که در نشریه نیچه نیز منتشر شده است ناسا در آینده می تواند ماموریت سرنشین داری به سوی گزینه نهایی اعزام کرده و به اهداف موردنظرش دست یابد.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا