فناوری های برتر حوزه پزشکی را بشناسید

با پیشرفت علم درمان بسیاری از بیماری‌ها امکان‌پذیر شده است و نقش فناوری در حوزه پزشکی بسیار پررنگ است. فناوری‌هایی که در سال ۲۰۱۹ میلادی در زمینه پزشکی توسعه داده شدند،‌ بسیاری از روش‌های تشخیصی و درمانی متداول را کوتاه و کارآمدتر کردند.

در ادامه به ۱۰ فناوری‌ برتر پزشکی سال ۲۰۱۹ میلادی اشاره شده است.
 ۱۰- افشانه‌های هوشمند
افشانه یکی از اشکال مصرف داروست که در آن دارو به صورت گاز استنشاق می‌شود. معمولا این داروها به صورت مایع تحت فشار در ظرف تولید می‌شوند و معمولا به داخل بینی و ریه اسپری می‌شوند. افشانه مهمترین گزینه برای درمان بیماری آسم است و در صورت مصرف صحیح، برای ۹۰ درصد بیماران موثر است. با این حال و بر اساس آمار، تنها ۵۰ درصد بیماران شرایط خود را تحت کنترل دارند و در زمان صحیح از افشانه استفاده می‌کنند و تعداد کثیری از بیماران، زمان و طرز صحیح استفاده را نمی‌دانند. محققان برای حل این مشکل از افشانه‌های هوشمند (Smart inhalers) کمک گرفته‌اند. این افشانه هوشمند به بلوتوث متصل می‌شود. در این فناوری یک دستگاه کوچک به افشانه متصل می‌شود و قادر به ثبت اطلاعات و زمان مصرف هر دوز از دارو و نحوه صحیح استفاده از آن است. این اطلاعات سپس به تلفن هوشمند بیمار ارسال می‌شود و از این طریق بیمار از شرایط خود آگاهی می‌یابد و می‌تواند بیماری را مدیریت کند. نتایج بالینی این فناوری نشان می‌دهد بیمارانی که از این افشانه هوشمند استفاده کرده‌اند به مسکن کمتری نیاز دارند و به راحتی قادر به کنترل شرایط خود هستند.

۹- جراحی رباتیک
از جراحی رباتیک در روش‌های غیر تهاجمی برای افزایش دقت استفاده می‌شود. مزیت این روش انعطاف‌پذیری و قدرت کنترل آن است. روش‌های پیچیده با استفاده از جراحی رباتیک قابل انجام هستند. پزشکان می‌توانند جراحی رباتیک را با فناوری‌هایی مانند واقعیت افزوده ترکیب کنند تا به صورت هم‌زمان اطلاعاتی را در مورد بیمار در دسترس داشته باشند. این روش با مدیریت جراحان بسیار ارزشمند و کارآمد است.

۸- حسگر مغزی بی‌سیم
محققان موفق به توسعه حسگرهای زیستی بی‌سیمی شده‌اند که برای بررسی فشار و دمای درون مغز مورد استفاده قرار می‌گیرد و زمانی که دیگر نیازی به حضور آن نیست، انحلال می‌یابد. مهم‌ترین ویژگی‌ این حسگرهای کوچک بی‌سیم، قابل حل‌شدن آنان در بافت و عدم نیاز به جراحی اضافی برای خارج‌ کردن آنان است.

۷- چاپگر سه‌بعدی
چاپگرهای سه‌بعدی به یکی از محبوب‌ترین فناوری‌های در تمام زمینه‌ها، از صنعت گرفته تا پزشکی، تبدیل شده‌اند. مهمترین کاربرد این فناوری در پزشکی تولید مفاصل مصنوعی، انواع حسگر، استخوان و  پروتز با حداکثر سازگاری با بدن است. محصولات تولیدشده با چاپگرهای سه‌بعدی زیستی را می‌توان با دقت فوق‌العاده‌ای مطابق با نیاز بدن تولید کرد. نتایج نشان می‌دهد پروتزهای تولید شده توسط این فناوری نهایت آسایش و تحرک را برای بیمار فراهم می‌کند.
یکی دیگر از کاربردهای این فناوری تولید داروهای ترکیبی در یک قرص واحد برای درمان بیماری‌های مختلف است.

۶- اندام‌های مصنوعی
به لطف چاپگرهای زیستی در سال جاری امکان تولید سلول‌های پوستی برای کمک به بیماران مبتلا به سوختگی فراهم شد. ساخت عروق خونی، تخمدان و پانکراس مصنوعی مانند انقلابی در پزشکی است که می‌تواند سالانه جان میلیون‌ها بیمار را نجات دهد.

۵- ردیاب سلامت و فناوری‌های پوشیدنی
فناوری‌های پوشیدنی از زمانی که فناوری بلوتوث در سال ۲۰۰۰ میلادی پا به عرصه حیات گذاشت،‌ مورد تقاضا قرار گرفت. توسعه ابزاری برای ردیابی الگوی خواب، ‌ضربان قلب، گلوکز خون و تناسب اندام از جمله مواردی هستند که در سال جاری پیشرفت‌های چشمگیری داشتند. شرکت اپل به همراه ساعت هوشمند اپل سری ۴،‌ یک الکتروکاردیوگرام (ECG) عرضه کرد که می‌تواند ریتم قلب را به صورت مداوم کنترل کند. این فناوری و موارد مشابه جان بسیاری از بیماران مبتلا به بیماری‌های قلبی را نجات می‌دهد.

۴- دارودرمانی اختصاصی
تجویز داروهای اختصاصی برای بیمار با توجه به شرایط، ژنتیک و سابقه بیمار یکی از مهم‌ترین دستاوردهای پزشکی سال جاری بود. زمانی که بتوان برای بیماری با توجه به شرایط،‌ ژنتیک و سابقه پزشکی داروی اختصاصی تجویز کرد، می‌توان با اطمینان عوارض ناخواسته را حذف کرد.

۳- واقعیت مجازی
واقعیت مجازی یکی از دستاوردهای ارزنده سال ۲۰۱۹ برای تشخیص بیماری‌های مختلف بود. این فناوری در تشخیص،‌ کنترل روند درمان، توانبخشی و بهبودی بیمار بسیار موثر است.

۲- فناوری Telehealth
در این فناوری که به سرعت در حال توسعه است، بیمار به جای ملاقات حضوری با پزشک، مراقبت‌های درمانی را از طریق تجهیزات دیجیتالی دریافت می‌کند. ‌با استفاده از این فناوری بیماران حتی در مناطق دور افتاده نیز می‌توانند از مزایای مراقبت‌های پزشکی بهره‌مند شوند.

۱- فناوری ویرایش ژن CRISPR
این روش پیشرفته ویرایش ژن با مهار مکانیسم‌های طبیعی سیستم‌ایمنی باکتری‌ها و ویروس‌های مهاجم، رشته‌های DNA آلوده را قطع می‌کند. این فناوری جدید درمان‌های ژنتیکی را متحول می‌کند و هنوز در ابتدای راه است.

 

منبع: ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا