شبکه های اجتماعی مانع دینداری می شود؟

شبکه های اجتماعی عرصه وسیعی از اطلاعات و نمودهای مختلف معنایی را برای افراد ایجاد می کند و ممکن است برخی از افراد را در مواجهه این فضا در ایجاد باورهای دینی شان دچار سردرگمی کند.

در دنیایی که زمان، مکان و نقش افراد  معنایی ندارد،  باورهای اعتقادی متزلزل می شود و اضطراب و تردید جای باز می کند.هرچند که نباید یک طرفه به این موضوع نگاه کرد و از تاثیر شبکه های اجتماعی مجازی بر ارتباطات و جنبه های مثبت آن غافل شد.

دکتر محمد جواد چیت‌ساز – عضو هیات علمی گروه جامعه شناسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی در پاسخ به اینکه آیا یکی از دلایل ایجاد بحران دینی در بین افراد جامعه به خصوص جوانان می تواند  شبکه های مجازی باشد یا خیر؟ گفت: نسل سوم بیشترین کاربران فضای مجازی در ایران بوده و بیش از نسل های دیگر در معرض آثار ناشی از شبکه های اجتماعی مجازی هستند.

وی عنوان کرد: فضای مجازی نوعی از بحران هویت را در میان طیف گسترده ای از نوجوانان به وجود آورده و این بحران هویت در زمینه های فردی، ضعف باورهای اعتقادی افراد را سبب می شود.اما صرف حضور و استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی بر تضعیف هویت دینی کاربران نمی توان نظر دقیق و مطلوبی داد.

چیت ساز افزود: هرچند که تحقیقات مختلفی در این حوزه وجود دارد که نشان می دهد،  کاربرانی که کمتر از فضای مجازی استفاده می کنند در بحث دین داری قوی تر عمل کرده اند اما به نظر می آید این اختلاف  بین دوکاربر آنچنان زیاد نباشد که بتوان مهرتاییدی بر این موضوع زد.

عضو هیات علمی گروه جامعه شناسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی تاکیدکرد: البته از متغییرهایی  مانند نوع استفاده از این شبکه ها، از نظر استفاده کاربردی و یا تفریحی، مدت زمان طولانی حضور در این شبکه ها و همچنین هدف استفاده کاربران از این شبکه ها به علاوه طبقه و پایگاه اجتماعی آنان نیز نباید غافل شد.

وی خاطر نشان کرد: پذیرش حضور در شبکه های اجتماعی ، گریزناپذیر است و  باید با آسیب شناسی جامع و برنامه ریزی درست برای استفاده از همه ظرفیت های ارتباطی، به عنوان یک فرصت در جهت تقویت هویت دینی بهره برد.

گزارش: ندا جوادهراتی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا