دولت الکترونیک، ابزار تحقق اقتصاد مقاومتی

پیش از این دکتر علی معینی، مدیرکل تحول اداری و فناوری اطلاعات وزارت علوم،تحقیقات و فناوری اعلام کرده بود که با تصویب شورای اجرایی فناوری اطلاعات وزارت علوم، سال ۱۳۹۶ در این وزارت با نام «استقرار حکمرانی داده» در حوزه فناوری اطلاعات نامگذاری شده است. همچنین تشکیلات پییشنهادی حکمرانی داده از طرف اداره کل تحول اداری و فناوری اطلاعات مطرح شد و پس از بررسی در شورا، ساختار حکمرانی داده، اهداف و مجموعه کلی وظایف آن به تصویب رسیده است.

امیر شجاعان، رئیس مرکز توسعه دولت الکترونیک و فناوری اطلاعات وزارت کشور نیز روز گذشته در حاشیه نشست مدیران کل فناوری اطلاعات استانداری‌های سراسر کشور گفت: «حوزه توسعه الکترونیک و نقش استانداری‌ها به عنوان نماینده عالی حاکمیت نقش بی‌بدیلی است.»

او با اشاره به لزوم آشنایی استانداری‌های سراسر کشور و ادارات فناوری اطلاعات در استان‌ها گفت: «ما معمولاً جلسات فصلی را برای چنین هدفی ساماندهی می‌کنیم تا تعاملاتی بین سیاست‌گذاران در حوزه توسعه دولت الکترونیک و همکارانی که در استان‌ها مسئولیت دارند، صورت گرفته و کارهای اجرایی ساماندهی شوند.»

دکتر وحید احمدی، دبیر کل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری(عتف) نیز امروز در جریان برگزاری همایش به خبرنگار ایرنا گفت: «در نگرش سنتی، انباشت و بهره‌برداری موضعی از داده‌ها مدنظر بود، ولی در نگرش جدید داده دارایی تلقی می‌شود، نه دارایی معمولی بلکه دارایی راهبردی. حکمرانی داده در حلقه اتصال به کسب و کار معنی می‌یابد. بنابراین رویکرد ما به آن باید تغییر کند.»

او همچنین اشاره کرد: «حکمرانی داده‌ها و دولت الکترونیک ابزار قدرتمندی در تحقق شعار اقتصاد مقاومتی اشتغال و تولید است. همراه با این بحث باید به رقابت هم توجه کرد که در بازار رقابتی نقش داده‌ها چیست، ظهور و افول بسیاری شرکت‌ها به حکمرانی داده‌ها وابسته است، ضمن این‌که دولت الکترونیک باید بر مدیریت و حکمرانی داده‌ها مبتنی باشد. این دو مجموعه‌ای هستند که به کمک هم نظام را متحول و ما را در بازارهای جهانی مطرح می‌کنند.»

گفتنی است پنجمین همایش ملی مدیران فناوری اطلاعات به همت پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) و با همکاری نهاد ریاست جمهوری، وزارت کشور، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در 8 گرایش برگزار می‌شود. این گرایش‌ها عبارتند از: دولت الکترونیکی، سلامت الکترونیکی، بانکداری الکترونیکی، بازرگانی الکترونیکی، بیمه الکترونیکی، عدالت الکترونیکی، یادگیری الکترونیکی و مطالعات اجتماعی فناوری اطلاعات.

همچنین برای مراسم اختتامیه و اهدای جوایز این مراسم سه جایزه در نظر گرفته شده است:

جایزه ملی فناوری اطلاعات برتر یا فاب به محصولات برتر این حوزه شامل نرم‌افزار یا سامانه

جایزه مدیر برتر فناوری اطلاعات یا مبفا  

جایزه شرکت‌های تحول‌آفرین فناوری اطلاعات

شعار پنجمین همایش ملی مدیران فناوری اطلاعات، «حکمرانی داده‌ها و دولت الکترونیکی از دیدگاه علوم و فناوری اطلاعات» انتخاب شده است.

 

 

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا