5 سال کنجکاوی در مریخ

روباتی که ناسا سالها برای طراحی و ساخت آن هزینه کرد در نهایت ساخته شد و در پنجم آگوست سال 2012 بر روی مریخ فرود آمد تا یکی از مهمترین مأموریتهای فضایی بشر رسما کلید زده شود. این روبات چرخدار در نزدیکی منطقه ای مهم از مریخ برای دانشمندان یعنی «ماونت شارپ» (Mount Sharp) فرود آمد و حالا که 5 سال از آن روز می گذرد به روشنی مشخص شده که کنجکاوی سرنخهای ارزشمندی درباره گذشته این سیاره مرموز در اختیار دانشمندان قرار داده است تا جایی که آنها حالا با اطمینان خاطر بیشتری درباره مریخ صحبت می کنند.

5 سال پیش یعنی در پنجم آگوست سال 2012 تیم مأموریت کنجکاوی در آزمایشگاه پیش رانش جت ناسا در کالیفرنیا خبر از تأیید پیام رادیویی مهمی داد که بر این اساس روبات مهم ناسا با موفقیت در مریخ فرود آمده و توانسته شرایط را برای آغاز حرکت و انجام مراحل از پیش برنامه ریزی شده فراهم کند. این تیم توانست نخستین تصاویر ارسالی از کنجکاوی را نیز دریافت کند.

مأموریت کنجکاوی از هر نظر برای ناسا و دانشمندان علوم فضایی از ارزش بالایی برخوردار است. این روبات توانست در قالب روشی نوین از فرود موسوم به «جرثقیل آسمان» در سطح مریخ فرود آید.

یکی از نکات جالب درباره این مأموریت فاصله زیادی این سیاره با زمین و تأخیر 14 دقیقه ای در دریافت پیام رادیویی در روز فرود است. در روزی که کنجکاوی در سیاره سرخ فرود آمد در فاصله 248 میلیون کیلومتری از زمین قرار داشت.

نخستین تصاویری که کنجکاوی به زمین ارسال کرد شامل تصویر تاریخی از مانت شارپ بود. جالب اینجاست که این روبات پیشرفته توانست در کمتر از یک سال از آغاز مأموریت و رسیدن به کوهستان مانت شارپ به مهمترین هدف از پیش برنامه ریزی شده اش دست یابد. در واقع کنجکاوی توانست به سرنخهای مهمی درباره دریاچه ای باستانی در این منطقه از مریخ دست یابد که به باور دانشمندان حاوی ردپای احتمالی از حیات در گذشته این سیاره است.

مترجم : مهدی پیرگزی

منبع : scitechdaily

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا