گزارشی اختصاصی خبرگزای سینا از مدیریت علی منتظری در تئاتر ایران
چرا یک مدیر محبوب می‌شود؟

خبر انتصاب دکتر علی منتظری به عنوان رییس جدید جهاد دانشگاهی را می‌توان به فال نیک گرفت. علی منتظری طی این سالها در حوزه‌های مختلفی کار کرده است. او استاد تمام و عضو هیات علمی جهاددانشگاهی و رییس پژوهشکده علوم بهداشتی این نهاد است. همچنین سابقه عضویت شورای عالی انقلاب فرهنگی (۱۳۸۵–۱۳۷۶) و عضو پیوسته فرهنگستان هنر (از سال ۱۳۸۰ تاکنون)، عضویت شورای هنر؛ رئیس هیأت امنای دانشگاه علم و فرهنگ؛ عضو هیأت امنای دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ عضو هیأت امنای مشترک فرهنگستان‌های جمهوری اسلامی ایران؛ عضو هیأت امنای مؤسسه آموزش عالی سوره؛ عضو هیأت امنای بنیاد ملی نخبگان؛ عضو هیأت امنای صندوق حمایت از پژوهشگران کشور و… را در کارنامه کاری خود دارد.

به گزارش خبرگزاری سینا، سوای این سابقه علی منتظری برای هنرمندان تئاتر چهره محبوبی است. او یکی از چهره‌های برجسته و تاثیرگذار تئاتر ایران، که از سال 65 تا سال 72 به عنوان مدیر مرکز هنرهای نمایشی، نقش برجسته‌ای در شکل‌گیری و پیشرفت تئاتر ایران ایفا کرد. در طول دوران مدیریت خود، او توانست تحولی جدی در ساختار و سازمان‌دهی تئاتر کشور ایجاد کند و با اقدامات خود، به بهبود وضعیت هنرمندان و زیرساخت‌های این هنر کمک فراوانی  کند. پس از گذشت این سالها همچنان از دوران او به عنوان دوران طلایی تئاتر یاد می‌شود.

 

تأسیس ساختارهای منسجم در تئاتر

علی منتظری در دوره‌ای مسئولیت مرکز هنرهای نمایشی را بر عهده گرفت که تئاتر ایران با مشکلات و بحران‌های متعددی مواجه بود. پس از انقلاب اسلامی، بسیاری از مراکز فرهنگی و هنری با چالش‌های زیادی در حوزه‌های مختلف روبرو شدند و در این میان، تئاتر نیز از این مشکلات بی‌نصیب نماند. منتظری در چنین شرایطی به مسئولیت خود آمد و تلاش کرد با ایجاد ساختارهای مناسب، نظم جدیدی در تئاتر ایران برقرار کند. او معتقد بود که برای پیشرفت تئاتر کشور باید «سازمان تئاتر» تشکیل شود و به این مهم به طور جدی پرداخته بود. او در این باره می‌گوید: «ما در آن زمان احساس می‌کردیم که تئاتر باید از یک وضعیت آشفته به یک وضعیت منظم‌تر تبدیل شود، باید تدابیر خاصی می‌اندیشیدیم تا این هنر شریف در جامعه ایرانی جایی ثابت و مناسب پیدا کند.»

 

بیشتر بخوانید:

دکتر علی منتظری عهده دار ریاست جهاددانشگاهی شد

 

از سوی دیگر دیگر اقدام علی منتظری گرفتن ردیف بودجه تئاتر در مجلس بود. او آنقدر در مجلس رفت‌وآمد کرد تا توانست برای تئاتر ردیف بودجه مشخص تصویب کند. اهمیت تعریف این ردیف بودجه از این جهت بود که دیگر در هیچ دوره‌ای، تغییر مجلس و دولت، در اختصاص این ردیف بودجه خللی ایجاد نمی‌کرد. او بودجه تئاتر را به مصوبه مجلس و قانون تبدیل کرد تا دیگر هیچ دولت و مجلسی نتواند آن را زیر پا بگذارد. او به تئاتر به لحاظ بودجه‌ای، شخصیت حقوقی داد و این هنر را از حالت اینکه مورد لطف قرار بگیرد، نجات داد. رضا کیانیان در این باره گفت: «علی منتظری بودجه تئاتر را به مصوبه مجلس و قانون تبدیل کرد تا دیگر هیچ دولت و مجلسی نتواند آن را زیر پا بگذارد. او به تئاتر به لحاظ بودجه‌ای، شخصیت حقوقی داد و این هنر را از حالت اینکه مورد لطف قرار بگیرد، نجات داد.»

از مهم‌ترین اقدامات مدیرکل هنرهای نمایشی دهه 60 ایجاد بسترهایی مناسب برای آموزش و پرورش نیروهای جوان و متخصص در عرصه تئاتر بود. او تلاش کرد با برگزاری کارگاه‌ها، جشنواره‌ها و حمایت از هنرمندان تازه‌کار، در انتقال تجربه‌های موجود به نسل‌های آینده نیز نقش داشته باشد.

 

 ارتباط صمیمانه با هنرمندان

یکی از دلایل محبوبیت علی منتظری در میان هنرمندان، ارتباط نزدیک و صمیمانه او با اعضای جامعه تئاتر است. او از جمله مدیرانی بود که نه تنها به مسائل اجرایی و اداری توجه داشت بلکه به دغدغه‌های هنری و شخصی هنرمندان نیز اهمیت می‌داد. این نوع مدیریت باعث شد تا بسیاری از هنرمندان تئاتر، علی منتظری را فردی نزدیک به خود بدانند و او را نه تنها به عنوان یک مدیر اجرایی، بلکه به عنوان یک حامی و مشاور دلسوز در نظر بگیرند. هما روستا، همسر حمید سمندریان در گفت و گویی با خبرگزاری ایسنا به خاطره از دوران مدیریت او اشاره کرد: حمید سمندریان سال‌ها نتوانست کار کند اما در دوره مدیریت دکتر منتظری نمایش «ازدواج آقای می‌سی‌سی‌پی» را با شرایط خوبی کار کردیم. این نمایش اندیشه‌های بسیاری داشت و ما نگران بودیم سانسور شود، اما اصلا سانسور نشد چون دکتر منتظری خودش پشت کارها می‌ایستاد و مشکلات را حل می‌کرد

دکتر منتظری خود در مورد رابطه‌اش با هنرمندان چنین گفته است: «من همیشه تلاش کرده‌ام در کنار نظارت بر پروژه‌ها و فعالیت‌ها، به مسائل شخصی و احوال هنرمندان نیز توجه کنم. در این مدت سعی کرده‌ام درگیر مسائل اجرایی شوم اما به هیچ عنوان از ارتباط با هنرمندان دور نباشم.»

 

 نگاه فراگیر به تئاتر

اهمیت آموزش و توسعه در تئاتر، توجه به تئاتر در سراسر ایران به عنوان هنر فراملی، ارتباط صمیمانه با هنرمندان و اهمیت به هنرمندان تئاتر و جوانگرایی از دیگر اقدامات این مدیر هنری بود. او پس از گذشت این همه سال همچنان بین هنرمندان محبوب است. خود او درباره محبوبیت خود گفته است: «اگر در دوران مدیریتم توفیقی داشتم به این دلیل بود که یک نفر را جابجا نکردم و کسانی که نسبتی با تئاتر نداشتن را بیرون کردم.»

گرچه فضای دوران دهه 60 دوران پرالتهابی برای جامعه و هنر محسوب می‌شد، اما علی منتظری تلاش کرد که فضای امن  و مناسب برای تئاتری‌ها ایجاد کند. او در این باره گفت: «وقتی به مرکز هنرهای نمایشی آمدم چند کار مهم را انجام دادم که اولین آن‌ها این بود که به تئاتری‌ها ندا دادم که هر کسی ادعا دارد و می‌خواهد کار تئاتر انجام دهد، بیاید. این ندای انقلاب بود که در فضای تئاتر طنین انداز کردم و اعلام کردم هر کسی که از نظر دادگاه و قوه قضاییه پرونده‌ای ندارد می تواند در تئاتر فعالیت کند.»

علی منتظری از ابتدای تشکیل جهاددانشگاهی در این نهاد مشغول به فعالیت بوده و سه دوره ریاست این نهاد را در سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۵، حال در حکمی جدید او مجدد ریاست این نهاد را برعهده گرفته است. می‌توان امیدوار بود که جهاد دانشگاهی در مسیر رشد خود حرکت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا