شهر جهانی نوآوری و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی و خلاق ایران
صادراتِ صنایع فرهنگی و خلاق، عاملِ رشد اقتصادی است

دکتر عزیزاله جعفری، معاون هماهنگی و توسعه پارک فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی در طی یادداشتی به صادارت صنایع فرهنگی و خلاق و ضرورت ایجاد و توسعه زیست بومِ صادرات فناوری‌های نرم و صنایع خلاق و فرهنگی پرداخته است.

ایجاد و توسعه زیست بومِ صادرات فناوری‌های نرم و صنایع خلاق و فرهنگی، شبکه‌سازی ذینفعان به منظور  برندسازی، بازاریابی و معرفی کالا و خدمات صنایع فرهنگی و خلاق در بازارهای جهانی، نیازسنجی بازارهای هدف و تولید کالا و خدمات متناسب با نیازهای بازارهای بین‌المللی، تشکیل کنسرسیوم‌های تخصصی مشترک، اتصال بازار کالا و خدمات صنایع خلاق داخلی به شبکه‌ها (برندها) و زنجیره‌های عرضه و فروش جهانی از حلقه‌های مفقوده تجاری سازی و صادرات کالا و خدمات صنایع خلاق جمهوری اسلامی ایران است.

کشورهای صادر کننده کالا و خدمات خلاق و فرهنگی علاوه بر رشد و توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار، بطور نامحسوسی در حال توسعه و گسترش نفوذ عناصر اصلی قدرت نرم خود در سطح جهان هستند.

 

 دکتر عزیزاله جعفری، معاون هماهنگی و توسعه پارک فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی
دکتر عزیزاله جعفری، معاون هماهنگی و توسعه پارک فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی

 

طرح تأسیس و راه‌اندازی کلان پروژه «شهر جهانی نوآوری و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی و خلاق ایران» در اواخر سال 1402 توسط پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی تهیه شد. اجرا و عملیاتی کردن این پروژه کلانِ ملی در 24 بهمن ماه 1402 و در جلسه شماره 896 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید(مصوبه شماره 25088/1402 مورخ 12/12/1402 شورا) و با نامه شماره 25326/1402 مورخ 14/12/1402 دبیر محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی جهت اجرای مصوبه فوق‌الذکر به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و جهاد دانشگاهی(پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی) ابلاغ شد.

در حال حاضر دبیرخانه این شهر جهانی، در پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی راه‌اندازی شده و مقدمات اجرای مصوبه، از جمله تهیه «اساسنامه»، گزارش اولیه «مبانی علمی و دانشی زیست بوم شهر جهانی نوآوری و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی و خلاق ایران» و گزارش اولیه و کلیات «معماری پهنه‌ها و فضاهای شهر جهانی نوآوری و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی و خلاق ایران» تهیه شده‌است و پیگیری‌های دبیرخانه برای قطعی شدن زمین و روند سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران در حال پی گیری است.

 

بیشتر بخوانید:

صنایع خلاق جایگاه مطمئنِ توسعه کشور

 

اینک اساسنامه این شهر جهانی با انجام اصلاحاتی در شورای هنر تصویب شده و در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تصویب نهایی است.

این شهر جهانی آینه تمام نمایی از ایران بزرگ است که در آن به کمک هنرهای تعاملی و با الهام از چهار اقلیم «گرم و خشک»، «معتدل و مرطوب»، «گرم و مرطوب» و «سرد و کوهستانی» به خلق ارزش‌های بزرگ فرهنگی و هنری در سطح ملی و بین‌المللی می‌پردازد.

اهداف و مأموریت‌های شهر جهانی نوآوری و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی و خلاق ایران عبارتند از:

  • بسترسازی و انجام امور زیربنایی‌، عمران و آبادانی و استقرار شهر هوشمند به منظور توسعه اقتصادی و ارتقا کیفیت زندگی و کار و افزایش کارایی عملیاتی در شهر جهانی نوآوری و فناوری‌های فرهنگی ایران؛
  • ایجاد و توسعه زیست بوم صادرات با ایجاد شبکه‌ای پویا و بهره‌ور متشکل از کلیه ذینفعان به منظور تقویت همکاری و رقابتی هدفمند برای تامین منافع مشترک ارائه خدمات برندسازی، بازاریابی و تبلیغات، عرضه و فروش کالاها و خدمات حوزه فناوری‌های نرم، صنایع فرهنگی و خلاق جمهوری اسلامی ایران در سطح بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی؛
  • ایجاد سکوی تجارت و ساماندهی صادرات کالاها و خدمات حوزه فناوری‌های نرم، صنایع خلاق و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از طریق نیازسنجی بازارهای هدف و تولید کالا و خدمات صنایع فرهنگی و خلاق متناسب با نیازهای بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی و تشکیل کنسرسیوم‌های تخصصی مشترک و اتصال بازار کالا و خدمات صنایع فرهنگی و خلاق داخلی به شبکه‌ها (برندها) و زنجیره‌های عرضه و فروش جهانی و تحکیم موقعیت در بازارهای بین­المللی؛
  • ایجاد زیرساخت بهینه و الهام‌بخش برای علم و تحقیقات، با استقرار اعضای زیست بوم نوآوری دانش و تاسیس آزمایشگاه‌ها یا مراکز تحقیقاتی مشترک شرکت‌ها و دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی و نزدیک‌تر شدن تحقیقات دانشگاهی به بازار و کوتاه‌تر شدن چرخه تولید و انتقال دانش و نوآوری به زیست بوم فناوری‌های نرم، صنایع خلاق و فرهنگی؛
  • جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی برای توسعه اقتصادی زیست بوم فناوری‌های نرم، صنایع خلاق و فرهنگی و افزایش تولید ناخالص داخلی جمهوری اسلامی ایران؛
  • تقویت و توسعه زیست بوم گردشگری فرهنگی هوشمند از طریق عرضه نوآورانه و فناورانه ظرفیت‌های عظیم فرهنگی، هنری، تمدنی و میراثی چهار اقلیم معتدل و مرطوب شمالی، گرم و خشک شرقی، گرم و مرطوب جنوبی و سرد و خشک غربی جمهوری اسلامی ایران (ایران کوچک) برای ایجاد مکانی پر جنب و جوش، پویا و هیجان‌انگیز و افزایش نشاط فرهنگی، افزایش تعداد گردشگران فرهنگی داخلی و خارجی و جهانی‌سازی ظرفیت‌های فوق‌الذکر؛
  • ایجاد و توسعه هاب بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران برای عرضه، فروش، تبادلات و تعاملات مالی و اقتصادی کالا و خدمات حوزه فناوری‌های نرم، صنایع فرهنگی و خلاق؛
  • ایجاد و توسعه اشتغال پایدار و فرصت­های جدید اقتصادی و ارتقاء کیفیت زندگی اصحاب فرهنگ، هنر و علوم انسانی
  • تقویت عناصر و شاخص‌های اصلی قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در سطح ملی، منطقه‌ای و جهانی و بسترسازی برای شکل‌گیری تمدن‌ نوین ایرانی و اسلامی
  • انتخاب، انتقال و بومی سازی تجربیات برتر جهانی در توسعه مالی و اقتصادی زیست بوم حوزه فناوری‌های نرم، صنایع خلاق و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا