گروه ۲۰ خواهان تغییرات ساختاری در سازمان تجارت جهانی

کشورهای گروه بیست در بیانیه نهایی نشست سران این گروه در دهلی نو، خواستار اصلاح سازمان تجارت جهانی و ایجاد تغییرات ساختاری در این نهاد بین المللی شدند.

به گزارش سیناپرس، رهبران کشورهای گروه بیست در بیانیه نهایی خود خواستار ایجاد تغییرات در سازمان تجارت جهانی شدند. در این بیانیه عنوان شده استt ما بر نیاز به پیگیری اصلاحات سازمان تجارت جهانی برای بهبود همه وظایف آن از طریق یک فرآیند فراگیر مبتنی بر نظر اعضا تاکید می کنیم و متعهد به انجام گفتگوها با هدف داشتن یک سیستم حل و فصل اختلافات کاملاً کارآمد و قابل دسترسی برای همه اعضا تا سال ۲۰۲۴ هستیم.

در این بیانیه همچنین عنوان شده استt ما مجدداً تأکید می ‌کنیم که تاسیس و راه اندازی یک سیستم تجاری چند جانبه مبتنی بر قوانین، بدون تبعیض، منصفانه، باز، فراگیر، عادلانه، پایدار و شفاف، با هسته سازمان تجارت جهانی، ضروری است. ما از سیاست‌ هایی حمایت خواهیم کرد که تجارت و سرمایه‌ گذاری را قادر می ‌سازد. کشورهای گروه بیست همچنین تاکید می کنند، سازمان تجارت موتور رشد و شکوفایی برای همه مردم جهان محسوب می شود.

در خاتمه گفتنی است این اجلاس در دهلی نو به صورت حضوری در روزهای ۹ تا ۱۰ سپتامبر برگزار می شود. دعوتنامه ها برای همه رهبران گروه ۲۰ و همچنین سران ۹ کشور دیگر به عنوان میهمان ارسال شد. این کشورها عبارتند از: بنگلادش، مصر، اسپانیا، موریس، نیجریه، هلند، امارات، عمان و سنگاپور.

به گزارش سیناپرس، باید توجه داشت که گروه ۲۰ بدون دبیرخانه یا کارکنان دائمی فعالیت می ‌کند و در عوض، ریاست گروه ۲۰ سالانه در بین اعضای خود تغییر کرده و از میان خوشه‌ های منطقه ‌ای مختلف کشور‌ها انتخاب می‌ شود.  از این رو، کشورهای عضو این گروه به پنج دسته تقسیم می ‌شوند که در هر گروه چهار کشور وجود دارد. همچنین گروه اول و دوم از هنجار گروه ‌بندی منطقه‌ای پیروی نمی ‌کنند. 

گروه یک شامل استرالیا، کانادا، عربستان و آمریکا و گروه ۲ شامل هند، روسیه، آفریقای جنوبی و ترکیه است. گروه سوم شامل آرژانتین، برزیل و مکزیک و گروه چهارم شامل فرانسه، آلمان، ایتالیا و انگلیس و گروه پنجم شامل چین، اندونزی، ژاپن و کره جنوبی است.

مترجم: نیروانا محمدحسینی

منبع: tass

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا