تلسکوپ فضایی جدید اتحادیه اروپا به فضا رفت

نیمه شب گذشته به وقت ایران یک تلسکوپ فضایی متعلق به آژانس فضایی اتحادیه اروپا با ماموریت نقشه برداری از کیهان از طریق رصد میلیاردها خوشه کهکشانی از ایستگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال در فلوریدا به ماموریت اعزام شد.

به گزارش سیناپرس، ساعاتی پیش یک موشک فالکون ۹ اسپیس ایکس  که حامل تلسکوپ موسوم به اقلیدس بود به فضا پرتاب شد. بر اساس گزارش های رسمی موجود در این رابطه، مرحله تقویت کننده این راکت حدود ۲ دقیقه و ۴۳ ثانیه پس از پرتاب از فضاپیما جدا شده و حدود ۸ دقیقه و ۴۰ ثانیه پس از پرتاب بر روی یک سکوی شناور بدون سرنشین در اقیانوس اطلس فرود آمد.

ناسا پوشش زنده تصویری این ماموریت یک و نیم میلیارد دلاری را بر عهده داشته و این ویدیو روی وب سایت و شبکه یوتیوب این مرکز در دسترس قرار دارد. وظیفه نهایی این تلسکوپ فضایی که اقلیدس (Euclid) نام دارد، جستجو و مشاهده پدیده هایی است که حضور به اصطلاح ماده و انرژی تاریک را در سراسر جهان نشان می دهد.

دانشمندان می گویند: تشخیص ماده تاریک با ابزارهایی که برای رهگیری تشعشعات الکترومغناطیسی طراحی شده اند غیرممکن است. بنابراین، اخترفیزیکدانان باید بر گرانش اجرام بزرگ آسمانی، مانند کهکشان ها، تکیه کنند.

پدیده قابل توجهی که می توان مشاهده کرد این است که ماده تاریک چگونه گرانش نور را تغییر جهت می دهد. در واقع تصاویر منابع نوری دوردست در تصاویر پیشین، تحریف شده به نظر می رسند، زیرا وقتی آن اجرام نزدیک کهکشان ‌های بزرگ یا خوشه ‌های کهکشانی هستند، منابع پس ‌زمینه می‌ توانند لکه ‌دار به نظر رسیده یا تصاویر متعددی را تشکیل دهند.

به گزارش سیناپرس، شرایط فوق منجر به این نتیجه می شود که ماده تاریک وجود دارد، حتی اگر نوری از خود ساطع نکرده و آن را بازتاب یا جذب نمی کند. متاسفانه علی رغم این که دانشمندان می دانند ماده تاریک در جهان وجود دارد، هنوز شواهد مستقیمی از آن در هیچ کجا یافت نشده است.

تلسکوپ اقلیدس برای انجام ماموریت خود باید به نقطه ای در فاصله ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار کیلومتری زمین پرواز کند. در این نقطه اقلیدس بین زمین و خورشید به نوعی مستقر خواهد شد که گرانش هر دو جرم آسمانی یکدیگر را خنثی و موقعیت این تلسکوپ را متعادل می کند.

به گزارش سیناپرس، پس از استقرار تلسکوپ فوق در این محل، اقلیدس کهکشان های مختلف را در فواصل ۱۰ میلیارد سال نوری بررسی می کند.اخترفیزیکدانان انتظار دارند داده های تلسکوپ جدید آن ها چگونگی انبساط جهان و شکل گیری ساختار آن در طی میلیاردها سال را شناسایی و در عین حال چگونگی کارکرد انرژی و ماده تاریک را مشخص کنند.

گفتنی است تلسکوپ اقلیدس یک مأموریت کاملاً اروپایی است که توسط آژانس فضایی اروپا با همکاری ناسا، در کنسرسیومی متشکل از ۲ هزار دانشمند و ۳۰۰ مؤسسه در ۱۳ کشور اروپایی، ایالات متحده، کانادا و ژاپن ایجاد شده و انواع ابزارهای علمی و تجزیه و تحلیل داده ها را ارائه می دهند.

به گزارش سیناپرس، گفتنی است، در ابتدا قرار بود تلسکوپ اقلیدس در سال گذشته توسط یک موشک سایوز روسی به فضا پرتاب شود، اما پس از تهاجم این کشور به اوکراین، آژانس فضایی اتحادیه اروپا قرارداد خود با روسیه را لغو کرده و این ماموریت به تعویق افتاد.

مترجم: رضوان خندان

منبع: upi

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا