یک هشدار جدی به خانواده‌ها؛
از مصرف قارچ وحشی و خودرو اجتناب کنید

دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان اردبیل در اطلاعیه‌ای نسبت به استفاده از قارچ‌های خودرو در این استان هشدار داد.

به گزارش سیناپرس اردبیل، در اطلاعیه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اردبیل آمده است: با شروع فصل بهار و بروز شرایط مساعد برای رشد قارچ‌های خودرو همه ساله موجی از مسمومیت‌های اتفاقی ناشی از مصرف خوراکی قارچ‌های خودرو و سمی رخ می‌دهد

در این اطلاعیه به مردم توصیه شده از مصرف قارچ‌های خودرو بویژه قارچ‌هایی که در کنار تنه درختان مخصوصا درختان خشک شده می‌رویند و یا قارچ‌های فله‌ای جمع‌آوری شده توسط افراد بومی خودداری کنند.

دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی – درمانی استان اردبیل به مردم توصیه کرده است برای حفظ سلامت تنها قارچ‌های مراکز مجاز در بسته‌بندی‌های دارای مجوز خریداری و مصرف کنند.

این دفتر در اطلاعیه خود آورده است: شناسایی انواع خوراکی قارچ از انوع سمی تنها بر اساس خصوصیات ظاهری مانند شکل رنگ، بو، قوام و مزه مشکل بوده و تنها توسط متخصصان و کارشناسان مجرب قارچ‌شناسی و گیاه‌شناسی امکان‌پذیر است و نباید به توصیه‌های برخی از افراد در تشخیص انواع سمی از انواع خوراکی قارچ توجه شود.

بر اساس این اطلاعیه مصرف قارچ‌ها توسط پرندگان و سایر جانوران اهلی و وحشی نشان‌دهنده غیرسمی بودن قارچ برای انسان نیست، برخی از روش‌ها و معیار‌های سنتی از جمله تغییر رنگ قاشق نقره در اثر تماس با قارچ با یا وجود حشرات در اطراف قارچ و محل رویش قارچ معیار علمی و صحیحی برای تشخیص عدم سمی بودن قارچ نیست.

دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی – درمانی استان اردبیل اضافه کرد: برخی از سموم موجود در قارچ‌های سمی مقاوم به گرما بوده و فرایند‌های آماده‌سازی غذا مانند کباب کردن، آب پز کردن، سرخ کردن و بخار پز کردن قادر به تخریب کامل مواد سمی موجود در آن نیست و در صورت بروز علایم و نشانه‌های گوارشی تهوع، استفراغ و اسهال به صورت تاخیری (۱۲-۵) ساعت پس از مصرف خوراکی قارچ‌های خودرو هر چه سریع‌تر بیمار باید به مراکز درمانی تخصصی مسمومیت‌ها منتقل شود.

در این اطلاعیه همچنین آمده است: در مواردی که علایم گوارشی بصورت تاخیری (با فاصله بیش از ۶ ساعت از مصرف قارچ خودرو) رخ دهد این دسته از قارچ‌های سمی خطرات به مراتب بیشتری دارند و در سال‌های گذشته منجر به نارسایی حاد کبدی و مرگ تعدادی از هموطنان شده است.

خطر مصرف قارچ‌های وحشی و خودروبر اساس این اطلاعیه انتقال سریع بیمار مسموم به یک مرکز تخصصی مسمومیت‌ها امکان درمان موفقیت‌آمیز را افزایش می‌دهد و هرگونه تاخیر در این امر سبب افزایش احتمال شکست درمان و حتی مرگ بیمار می‌شود.

این دفتر به شهروندان توصیه کرده است با مشاهده علایم و نشانه‌های بالینی اولیه بویژه از نوع تاخیری در فردی با سابقه مصرف خوراکی قارچ خودرو از هرگونه خود درمانی و درمان علامتی پرهیز و بیمار را در اسرع وقت به بیمارستان منتقل کنند.

آخرین توصیه دفتر نظارت و پایش مصرف فراورده‌های سلامت دانشگاه علوم پزشکی اردبیل به همراه داشتن نمونه باقی‌مانده قارچ مصرف شده توسط بیمار برای شناسایی کادر پزشکی در بیمارستان است تا روند درمان با سرعیت و کیفیت بهتری ارائه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا