ثبت ارقام جدید بادام (آریا و بردیا)

نهالکار و باغدار شهرستان نیریز فارس از ثبت دو رقم جدید بادام بنامهای آریا و بردیا خبر داد.

بهرام ضیغمی نهالکار و باغدار شهرستان نیریز فارس و نژادگر دو رقم جدید بادام، در گفتگو با سینا پرس فارس از ثبت دو رقم جدید بادام بنامهای آریا و بردیا خبر داد.

بهرام ضیغمی با اشاره به سابقه بسیار طولانی کشت و تولید بادام در کشور و سازگاری آن با شرایط اقلیمی مناطق خشک و نیمه خشک، درخت بادام را یکی از بهترین گزینه ها برای احداث باغ در بسیاری از مناطق کشور عنوان کرد.

این نژادگر، پر باری و بدون سال آوری، خود سازگاری و بدون نیاز به رقم گرده افشان، تک مغز بودن و متوسط گل (تقریبا دو هفته قبل از ارقام ۷و۱۲شاهرود که جز دیرگلترین ارقام هستند شروع به گلدهی میکند) را از خصوصیات رقم آریا برشمرد.

وی در ادامه مقاومت بسیار خوب در برابر تنشهای محیطی به ویژه آفات از جمله زنبور مغزخوار و شپشک نخودی که سالیانه خسارت زیادی بر بادامکاران وارد میکند و همچنین مقاومت در برابر سرمازدگی را از دیگر ویژگیهای برجسته این رقم دانست.

وی در معرفی رقم بردیا افزود: این رقم نیز پربار و دارای محصول درشت و تک مغز بوده و خود سازگار میباشد و در مقایسه با رقم آریا دیر گل تر بوده و بدلیل فاصله زمانی کم بین زمان گلدهی تا تشکیل چغاله، این رقم را به باغدارانی که قصد فروش چغاله دارند توصیه میشود.

گزارش: فتانه حق پرست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا