تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن، با تنظیم حافظه سلول ها

مدت ‌هاست که دانشمندان، به دنبال درک بهتر واکنش های سیستم ایمنی بدن در پاسخ به بیماری ‌های مختلف از جمله سرطان و بیماری‌ های التهابی، بوده اند.

به گزارش سیناپرس، اکنون، محققان دانشگاه میسوری، به بررسی چگونگی تشکیل حافظه ایمنی و نقش التهاب در شکل گیری آن، پرداخته اند. حافظه ایمنی، حافظه ای است که سیستم ایمنی بدن پس از عفونت یا واکسیناسیون حفظ می کند و از بدن در برابر عفونت مجدد، محافظت می کند.

پژوهشگران گفته اند:دستگاه ایمنی ما، سیستم بسیار پیچیده ای است که از بدن ما در برابر بیماری ‌ها دفاع می ‌کند و فعل و انفعالات زیادی در آن رخ می ‌دهند؛ به طوری که اگر نظم آن به هم بریزد، ممکن است منجر به بروز اختلالاتی در بدن شود. بنابراین، تحقیقات ما بر درک بهتر این موضوع که پاسخ های ایمنی بدن چگونه تولید و کنترل می شوند و همچنین نقش حیاتی سلول های ایمنی T در محافظت از بدن در برابر عفونت و بیماری هایی مثل سرطان، متمرکز بودند.

محققان با استفاده از یک مدل موش، باکتری ‌های بیماری‌ زایی ایجاد کردند که سطح التهاب را از طریق محرک ژن‌ های اینترفرون (یا STING) درون سلول ‌های T افزایش می ‌دهند.به گزارش سیناپرس، بسیاری از دانشمندان تصور می ‌کردند که این افزایش التهاب، منجر به پاسخ ایمنی قوی ‌تر و در نتیجه حافظه ایمنی قوی ‌تر می ‌شود، با این حال، نتایج به دست آمده، حاکی از تضعیف حافظه ایمنی بودند.

پژوهشگران اضافه کرده اند: بعضی از دانشمندان در این زمینه، معتقدند که فعالسازی STING می تواند به منظور بهبود اثربخشی واکسن ‌های سرطان یا ایمنی ‌درمانی ‌ها، هدف قرار گرفته شود. بنابراین درک همه مکانیسم‌ های تعاملی موجود در صحنه، برای کاهش احتمال عواقب ناخواسته یا عوارض جانبی مضر، مسئله ای حیاتی است.

ما قصد داریم به درک بهتری از نحوه تنظیم حافظه ایمنی دست یابیم؛ زیرا این موضوع، پیامدهای مهمی برای توسعه واکسن ‌ها یا درمان های ایمونوتراپی به دنبال دارد، به گونه ‌ای که امید است باعث تقویت حافظه ایمنی بلندمدت و در نتیجه بهبود عملکرد سیستم دفاعی بدن در برابر بیماری ها و عفونت، در طول زمان، شوند.

یافته های این مطالعه می توانند به توسعه درمان ‌های موثرتری برای سرطان، بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD)، آسم و سایر سندرم های التهابی مزمن، بیانجامند.

به گزارش سیناپرس، نتایج تحقیقاتی این مطالعه در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences قابل دسترسی هستند.

ترجمه: سنا دلفیه

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا