نقش کلیدی زنان در تامین، حفظ و ارتقای سلامت

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی فارس گفت: سلامت فردی و اجتماعی مهم ترین بعد حیات یک جامعه است و بعنوان شرطی ضروری برای ایفای نقش ها و مسئولیت های اجتماعی محسوب می شود و پیوند عمیقی با میزان توسعه یافتگی جوامع دارد زیرا توسعه، محقق نخواهد شد مگر اینکه اعضای جامعه از سلامت کافی و مطلوب برخوردار باشند.

به گزارش سینا پرس فارس، صدیقه البرزی در مراسم روز زن که به همت جهاد دانشگاهی فارس برگزارشد گفت: در تحقق جامعه سالم، مولفه های متعددی نقش دارند، اما نقش زنان در تامین، حفظ و ارتقای سلامت، نقش محوری و کلیدی است.

البرزی افزود، زنان ارائه دهندگان خدمات سلامت در خانواده هستند از واکسیناسیون نوزاد گرفته تا مراقبت از سالمندان خانه. یکی از مثال های ملموس در این رابطه، تجربه اخیر جهانی در رابطه با بیماری کرونا است. همه گیری کرونا در کنار تمام آثار و پیامدهایی که بر جهان تحمیل کرد زنان را به طور متفاوتی تحت تاثیر قرار داد.

این عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی ادامه داد، به عنوان نمونه در بحث مراقبت های پیشگیرانه و کاهش اضطراب اطرافیان، زنان نقش بسیار مهمی ایفا کردند . همه اینها در حالی است که در فرهنگ ما زن، موجودی خستگی ناپذیر تلقی میشود اما لازم است بدانیم با توجه به نقش حساس و مهم زن در سلامت خانواده و جامعه، توجه ویژه به سلامت او از اهمیت بسیاری برخوردار است زیرا زن زمانی می تواند حافظ سلامت دیگران باشد که خود از سلامت کافی برخوردار شود این در حالیست که ویژگی های فیزیولوژیک و مسائل فرهنگی اجتماعی می‌تواند سلامت او را با مخاطرات جدی مواجه کند.

صدیقه البرزی در پایان گفت: توجه ویژه به مبحث سلامت زنان بایستی در اولویت های سیاست گذاران قرار گیرد زیرا تامین سلامت زنان، لازمه یک جامعه سالم است. سیاست ها و برنامه ریزی های کلان باید به تقویت سلامت جسمانی روانی معنوی و اجتماعی این قشر از جامعه معطوف شود و توجه به این نکته ضروری است که سلامت زنان تنها به باروری و دوران بارداری خلاصه نمی شود.

گزارش: محمدرضا قشقایی زاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا