شناسایی پروتئینی که از قلب در برابر برخی درمان های سرطان محافظت می کند

آنتراسایکلین ها، دسته ای از داروها هستند که در شیمی درمانی استفاده می شود و در درمان بسیاری از انواع سرطان از جمله لوسمی، لنفوم و سرطان پستان موثر هستند.

به گزارش سیناپرس،دوکسوروبیسین نمونه ای از این داروهاست که اغلب برای مبارزه با سرطان پستان استفاده می ‌شود؛ این دارو با آسیب رساندن به DNA سلول‌ های سرطانی، آنها را از بین می برد.

با این حال، این داروها، اثرات سمی شدیدی بر قلب برخی از بیماران، دارند که در نهایت می‌ تواند منجر به نارسایی قلبی، به ‌ویژه در بیماران مسن ‌تر شود. در حال حاضر، پزشکان، ابزار و استراتژی قوی برای پیش ‌بینی اینکه کدام بیماران در معرض خطر آسیب قلبی مرتبط با آنتراسیکلین هستند، در اختیار ندارند.

اکنون، یک تیم تحقیقاتی به رهبری محققان آمریکایی مرکز پزشکی Beth Israel Deaconess (BIDMC) پروتئینی را شناسایی کرده ‌اند که با آغاز سمیت قلبی مرتبط با آنتراسایکلین، مرتبط است. دو مطالعه انجام شده بر روی زنان تحت درمان سرطان پستان، نشان داده اند که سطوح پروتئینی به نام هموپکسین در گردش خون، با افزایش سمیت قلبی مرتبط است.

مطالعات بعدی روی موش ها نشان داد:این پروتئین، دارای خواص محافظتی از قلب است. یافته ‌های تحقیقاتی، نشان داده اند که بدن، این پروتئین را به عنوان یک اقدام محافظتی در برابر سمیت قلبی ناشی از درمان، تولید می‌ کند. پژوهشگران پیشنهاد داده اند: می توان از این پروتئین، برای نظارت بر عملکرد قلب بیمارانی که تحت درمان سرطان آنتراسایکلین هستند، استفاده کرد.

محققان گفته اند: با توجه به افزایش بار نارسایی قلبی و سرطان در جمعیت سالخورده، توسعه نشانگرهای زیستی جدید و استراتژی ‌های محافظت از قلب، برای به حداقل رساندن تأثیر سمیت قلبی مرتبط با سرطان، ضروری است.

تیم تحقیقاتی، داده های 30 زن مبتلا به سرطان پستان که قرار بود تحت درمان با شیمی درمانی آنتراسایکلین قرار گیرند، را جمع آوری کردند.به گزارش سیناپرس، سه ماه پس از شروع درمان سرطان، دانشمندان شاهد کاهش کلی عملکرد قلب در سراسر گروه شرکت ‌کنندگان بودند. در طول این مدت، محققان 1317 پروتئین در حال گردش در پلاسمای خون شرکت کنندگان را تحت نظر داشتند. این تیم، دریافت که افزایش پروتئین هموپکسین، به شدت با سمیت اولیه قلب مرتبط است. مطالعه دوم با گروهی متشکل از 31 زن، نتایج تقریباً یکسانی را به همراه داشت.

با ایجاد ارتباط واضحی بین سمیت قلبی ناشی از آنتراسایکلین و افزایش سطح هموپکسین، محققان، به دنبال تعیین نقش عملکردی هموپکسین بودند. پژوهشگران، با آزمایش روی موش ها، به این نتیجه رسیدند که بدن، ممکن است هموپکسین را به عنوان یک پاسخ محافظتی به آسیب قلبی ناشی از آنتراسایکلین تولید کند.

دانشمندان اظهار داشته اند:این یافته‌ ها زمینه را برای تحقیقات آینده و توسعه هموپکسین به ‌عنوان نشانگر زیستی و درمان محافظتی برای بیمارانی که در معرض خطر سمیت قلبی مرتبط با شیمی ‌درمانی هستند، فراهم می کند.به گزارش سیناپرس، نتایج تحقیقاتی در مجله Science Advances قابل دسترسی هستند.

ترجمه: سنا دلفیه

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا