روشن شدن تاریخچه منظومه شمسی توسط سیارک ریوگو

اگرچه نزدیک به دو سال از بازگشت ماموریت ژاپنی Hayabusa2 به زمین می گذرد، نمونه هایی از سیارک ریوگو هنوز اطلاعات ارزشمندی را درباره تاریخچه منظومه شمسی اولیه نشان می دهد. یک مطالعه جدید ترکیب ایزوتوپی روی و مس سیارک ریوگو را نشان می دهد. با توجه به امضاهای ایزوتوپی، ترکیب ریوگو نزدیک به کندریت‌های کربنی مانند ایوانا است و مواد ریوگو مانند بیرونی منظومه شمسی حدود 5 تا 6 درصد از جرم زمین را تشکیل می‌دهند.

به گزارش سینا پرس فارس، شهاب‌سنگ‌های کشف شده در زمین نمونه‌هایی را در اختیار دانشمندان قرار می‌دهند که اولین لحظات منظومه شمسی را نشان می‌دهند. با این حال، با بازگشت ماموریت Hayabusa2 به زمین در دسامبر 2020 که توسط آژانس فضایی ژاپن JAXA اداره می شد، یک گام بزرگ رو به جلو برداشته شد. 5 گرم قطعه از سیارک ریوگو را به ارمغان آورد و امکان تجزیه و تحلیل نمونه هایی را فراهم کرد که با ورود و ماندن آنها روی زمین تغییری نکرده بودند.

اولین تجزیه و تحلیل انجام شده توسط یک تیم بین المللی، از جمله محققان موسسه فیزیک پاریس گلوب، دانشگاه پاریس سیته، و CNRS، نشان داده است که ترکیب سیارک ریوگو نزدیک به ترکیب کندریت های کربنی ایوونا مانند است. ) – ابتدایی ترین شهاب سنگ ها از نظر شیمیایی، و در نظر گرفته می شوند که دارای ترکیبی نزدیک به خورشید هستند. با این حال، برخی از امضاهای ایزوتوپی (به عنوان مثال، تیتانیوم و کروم) با گروه های دیگر کندریت های کربنی همپوشانی دارند، بنابراین جزئیات پیوند بین کندریت های ریوگو و CI هنوز به طور کامل شناخته نشده است.

روی و مس دو عنصر نسبتاً فرار هستند و عناصر کلیدی برای مطالعه فرآیندهای تجمع مواد فرار در طول تشکیل سیارات تلوریک هستند. گروه‌های مختلف کندریت‌های کربنی ترکیبات ایزوتوپی روی و مس مشخصی را نشان می‌دهند که کندریت‌های CI از عناصر فرار غنی‌تر هستند. با انجام آنالیزهای اضافی از ترکیب ایزوتوپی روی و مس ریوگو، دانشمندان به ابزاری حیاتی برای مطالعه منشا سیارک دسترسی پیدا کردند.

این تیم بین المللی در مطالعه ای که در 12 دسامبر 2022 در مجله Nature Astronomy به رهبری مارین پاکت و فردریک موینیر، کیهان شناسی در IPGP منتشر شد، نشان داد که نسبت ایزوتوپی مس و روی در نمونه های Ryugu با CI یکسان است. کندریت ها اما متفاوت از انواع دیگر شهاب سنگ ها هستند. در نهایت با تایید شباهت بین کندریت‌های ریوگو و CI، این مطالعه نشان می‌دهد که این نمونه‌های اولیه از ریوگو بهترین برآورد ترکیب خورشیدی تا به امروز را برای مس و روی نشان می‌دهند.

در نهایت، ترکیب ایزوتوپی روی Ryugu همچنین می‌تواند برای مطالعه تاریخچه افزایشی عناصر نسبتاً فرار روی زمین، که برای توسعه قابلیت سکونت سیاره‌ای ضروری هستند، استفاده شود. این مطالعه همچنین نشان می دهد که سهم مواد Ryugu مانند حدود 5٪ از جرم زمین را تشکیل می دهد.

مترجم: محمدرضا قشقایی زاده

منبع: scitechdaily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا