لزوم برنامه ریزی فوری برای مشکلات مربوط به آب در کشور

دکتر محمد شاهدی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: فرهنگستان علوم سال هاست که به اهمیت توجه به مسائل آب پی برده و برنامه هایی در این زمینه در دست اجرا داشته است.

وی ادامه داد: به همین منظور همایش هایی توسط علوم گروه کشاورزی، گروه علوم پایه و غیره برگزار شده است و در مجموع به این نتیجه رسیده ایم که اگر برنامه ریزی صحیح در این رابطه صورت نگیرد، در آینده مشکلات بسیار حادی را در رابطه با آب پیدا خواهیم کرد.
شاهدی علت این مشکلات را در وهله اول کاهش میزان بارندگی و تغییر اقلیم و دیگری نبود مدیریت مناسب آب عنوان کرد و گفت: آب در کشور ما در زمان های گذشته خوب مدیریت نشده و در برخی موارد نیز تصمیم گیری ها موضعی و مقطعی بوده است.
وی با اشاره به اینکه نیاکان ما در گذشته دور استفاده بهتری از منابع آب می کردند و برای مثال قنات می زدند، گفت: قنات سیستمی بود که آب را به صورت پایدار استفاده می کرد یعنی منابع زیرزمینی آب را تخریب نمی کرد اما از زمانی که فناوری چاه به وجود آمد، برداشت آب از منابع زیر زمینی بدون مدیریت کافی انجام شده و مشکلات زیادی را فراهم کرده است. همچنین در برخی مکان ها به دلیل برداشت بیش از حد آب های زیرزمینی، زمین نشست کرده است بنابراین نه تنها باعث تمام شدن آب های زیر زمینی شده ایم که حتی منابع این آب ها را نیز تخریب کرده ایم.
شاهدی همچنین با اشاره به کاهش میزان آب های سطحی، افزایش جمعیت و کاربردهای متفاوتی که برای آب منظور شده است، تمامی این مسائل را موجب کم آبی و یا بی آبی به ویژه در تابستان ها دانست.
وی گفت: این فرهنگستان به همین منظور از صاحب نظران و متخصصان کشوری و دانشگاهی، مسئولان سازمان محیط زیست، وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی و تمام موسساتی که به نحوی در رابطه با مسائل آب و مدیریت مصرف آب فعالیت می کنند، دعوت کرده است که در همایش جدید دو روزه ای که در زمینه مسائل مربوط به بحران آب در محل فرهنگستان علوم برگزار می شود، شرکت کنند.
شاهدی موضوع این همایش را علل بحران آب و راهکارهای عملی برای مقابله با بحران آب عنوان کرد و گفت: در این همایش که در روزهای 22 و 23 اردیبهشت برگزار خواهد شد، نظرات صاحب نظران و کارشناسان درباره آب و مشکلات و مسائل مرتبط پیش رو مطرح می شود و در نهایت راهکارهایی عملی برای حل این مشکلات ارائه خواهد شد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا