حفاظت ازمحيط زيست واجب اخلاقي براي تمام فرهنگ ها و مذاهب است

محمد فرهادي عصر يكشنبه در مراسم اختتاميه دومين همايش بين المللي محيط زيست، دين و فرهنگ با اشاره به اينكه حفظ محيط زيست موضوعي جهاني است، افزود: وقتي موضوعي جهاني است به همگان مربوط مي شود و پيشرفت هاي اجتماعي و فناورانه ما بايد با توان طبيعت و محيط سازگار باشد.

وي ادامه داد:سال گذشته در اجلاس رهبران جهان در سازمان ملل متحد براي تصويب دستور كار 2030 اين تعهد جمعي به ميان آمد كه تفاهم بين فرهنگ ها، احترام متقابل و حفظ مسووليت مشترك هماهنگ ترويج شود و رهبران حاضر يادآور شدند كه جهان ما جهان تنوع طبيعي و فرهنگي است و همه فرهنگ ها و تمدن ها نه تنها مي توانند در روند توسعه پايدار سهيم شوند بلكه بايد هم چنين باشد.
وزير علوم، تحقيقات و فناوري اظهار كرد: سند دستور كار 2030 آشكارا اعلام مي كند كه يك شرط لازم و اساسي براي بهره مندي همه انسان ها از زندگي سعادتمندانه اين است كه پيشرفت هاي اجتماعي و فناورانه ما با توان طبيعت سازگار باشد.
فرهادي گفت: در اين سند تاكيد شد با فرهنگ سازي، مديريت پايدار منابع طبيعي و اقدام عاجل در باب مشكل تغييرات آب و هوا، كره زمين را از فرسودگي و تخريب محافظت كنيم تا بتواند براي نسل حاضر و نسل هاي آينده همچنان مادري كند.
وزير علوم ادامه داد: در سال 1998 يونسكو در همايش بين المللي سياست هاي فرهنگي براي توسعه در استكهلم نتيجه گرفت كه شرط پايداري, توسعه انساني بودن آن است و مولفه هاي فرهنگ كه به توسعه چهره انساني مي بخشد.
وي گفت:در آخرين سال هاي قرن بيستم كه در آن سوي جهان از برخورد تمدن ها سخن گفته شد كشور ما گفتگوي فرهنگ ها و تمدن ها را در مجمع عمومي سازمان ملل مطرح كرد كه سال 2000 به پيشنهاد يونسكو سال جهاني فرهنگ صلح نام گرفت.
وزير علوم، تحقيقات و فناوري ادامه داد: در سپتامبر همان سال يونسكو اولين اجلاس براي گفتگوي تمدن ها را در مقر سازمان ملل در نيويورك با مشاركت ايران و 11 رئيس كشور ديگر ترتيب داد كه در پي پيشنهاد ايران سال 2001 سال جهاني گفت و گوي فرهنگ ها و تمدن ها نام گرفت و در همان سال كنفرانس عمومي يونسكو اعلاميه جهاني تنوع فرهنگي را تصويب كرد.
به گفته فرهادي رئيس جمهور ايران در اولين سخنراني خود در مجمع عمومي سازمان ملل در سال 2013 قطعنامه جهان عليه خشونت و افراطي گري را پيشنهاد كرد كه با استقبال همگان تصويب شد.
فرهادي گفت: مجموعه اين اسناد و ابزارهاي مصوب بين المللي نشان مي دهد كه وجدان عمومي متفكران و اهل نظر در سطح جهاني زيان هاي غفلت هاي قرن بيستمي از نقش مولفه فرهنگ در توسعه را دريافته و در صدد راهي براي جبران است كه برگزاري اين همايش دو روزه نيز تاييدي بر اين عزم جهاني است.
وزير علوم، تحقيقات و فناوري اظهار كرد: موضوع اجلاس حاكي از آن است كه براي حل بحران هاي زيست محيطي بايد از باورهاي معنوي و فرهنگ اعتقادي جوامع انساني كمك گرفت و اين راه را با گفت و گوي ميان فرهنگ ها هموارتر كرد.
فرهادي تاكيد كرد: بسيار مهم است كه اصلاح الگوي زندگي اقتصادي و مصرفي كنوني جوامع بشري همراه با زدودن نابرابري هاي اجتماعي و حفاظت از محيط زيست همگي با هم در صدد انديشگي ما براي طراحي مسير توسعه آينده جاي گرفته اند.
وزير علوم گفت: با افتخار اعلام مي كنم كه كشور ما در يونسكو در تلاش براي ارتقاي سطح توجه بين المللي به موضوع اخلاق در علم پيشگام بوده است، در سال 2002 جايزه جهاني ابن سينا براي اخلاق در علم به پيشنهاد ايران در يونسكو تاسيس شد كه هر دو سال يكبار به برترين محققان علمي در اين موضوع اعطا مي شود كه كميسيون بين المللي اخلاق علمي و فناوري اين گزينش را بر عهده دارد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا