اختلال عملکرد سیستم دفاعی بدن با مصرف ماهی آلوده

در سلولهای بدن تمام حیوانات و گیاهان و همچنین انسان، پروتئینی به نام P-GP وجود دارد که از پروتئینهای موجود در غشای سلولی است و مانند یک پمپ غشایی عمل می‌کند. این پروتئین توانایی زیادی هم در خارج کردن سموم از سلولهای سالم و هم در بیرون راندن داروهای شیمی‌درمانی از سلولهای سرطانی دارد. همچنین در برخی موارد سبب مقاوم شدن سلولها نسبت به دارو می‌شود.

محققان برای تعیین چگونگی تاثیر این پروتئین در پاکسازی سلولها از آلاینده‌های صنعتی و کشاورزی موجود در غذاهای دریایی، خصوصیات بیوشیمیایی این پروتئین را در انسان و موش مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. دانشمندان با تمرکز بر آلاینده‌هایی که به طور معمول در خون و ادرار انسان و همچنین در بافتهای عضلانی ماهی یافت شده بود، دریافتند که این آلاینده‌ها شامل ترکیباتی مانند آفت‌کش د.د.ت و مواد شیمیایی صنعتی هستند.

محققان کشف کردند که تمام آلاینده‌ها سبب تضعیف توانایی پروتئین P-GP در محافظت از سلول می‌شوند. مثلا یکی از این آلاینده‌ها که معمولا به عنوان یک بازدارنده در فوم یا پلاستیک استفاده می‌شود، به روش مشابه داروهای شیمی‌درمانی و داروهای دیگر، به این پروتئین متصل شده و به جای آنکه به خارج از سلول منتقل شود، توانایی پروتئین را برای عملکرد دفاعی‌اش مهار می‌کند.

مصرف ماهی آلوده می‌تواند سبب کاهش کارایی این سیستم دفاعی حیاتی در بدن شود. محققان خاطرنشان کردند که نوزادان و لارو ماهی دو قشر آسیب‌پذیر در برابر این آلاینده‌ها هستند. به ویژه نوزادانی که از شیر آلوده مادر تغذیه می‌کنند، با دریافت غلظت بالایی از آلاینده‌ها و پروتئین محافظ سلول کمتر، بیشتر از سایرین در معرض خطر هستند.

لاروهای ماهی نیز بر اثر آلوده شدن با این مواد، کارایی سیستم دفاعی بدن خود را در برابر هیدروکربن نفت در جایگاههایی که نفت نشت می‌کند از دست می‌دهند.

پژوهشگران بر این باورند که مواد شیمیایی زیست‌محیطی باید قبل از تولید برای تعیین اینکه آیا این مواد مانع اثربخشی سیستم دفاعی بدن در خارج کردن سموم از سلولها می‌شوند یا خیر، آزمایش شوند. پژوهشگران امیدوارند که در مورد تولید مواد شیمیایی برخوردهای مسئولانه‌تری صورت بگیرد.

ترجمه: صالح سپهری فر

منبع: medicalxpress

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا