بزرگداشت شب يوري در ايران و جهان

 اين مراسم شامل گردهمايي و نمايشگاه با موضوع نجوم و فضا، رصد ستارگان آسمان، سخنراني هاي علمي و ارايه مباحث نجومي است. فاطمي هاشمي نياري روز سه شنبه در گفت و گو با ايرنا گفت: هرسال مراسم شب يوري همزمان با 12 آوريل ( 24 فروردين ) در نقاط مختلف جهان برپا مي شود زيرا در اين روز يوري گاگارين روسي در سال 1961 با فضاپيماي 'وستوك 1' به فضا سفر كرد تا اولين قدم بشر براي فتح فضا برداشته شود.
وي با اشاره به اينكه هم اكنون با گذشت 55 سال از اين رويداد، مروجان علم و علاقمندان به فضا در سراسر جهان اين مناسبت را با برگزاري مراسمي به نام شب يوري گرامي مي دارند، گفت: امسال 258 برنامه در 58 كشور جهان از جمله ايران به مناسبت شب يوري برگزار مي شود.
مسئول هماهنگي شب يوري در ايران هدف از برگزاري اين مراسم را جلب توجه عموم به اهميت فضا و آشنايي با ماموريت هاي فضايي، گسترش دانش فضايي و مرور خاطرات سفر نخستين انسان به فضا عنوان كرد. 
هاشمي نياري خاطرنشان كرد : در ايران نيز از سال 1378 ، اين شب به يكي از برنامه هاي علمي ترويجي سالانه و پروژه هاي انجمن ها و مراكز نجومي تبديل شده است.
وي خاطرنشان كرد: از آنجا كه صنعت فضايي ايران در چند سال اخير از پيشرفت چشمگيري برخوردار بوده است، شب يوري مناسبي است تا ايرانيان به اهميت دانش فضايي پي ببرند و با پيشرفت هاي صورت گرفته در حوزه فضا در ايران و جهان آشنا شوند.
هاشمي شب يوري را فرصت مغتنمي عنوان كرد كه به صورت پايه اي و اساسي اهميت فضا براي عموم مردم توضيح داده شود.
وي افزود: به همين مناسبت امسال در تهران و برخي گروه هاي شهرستاني برنامه هايي در مورد شب يوري برگزار مي شود كه از جمله آن روز چهارشنبه 25 فروردين در باشگاه نجوم تهران برنامه معرفي شب يوري را خواهيم داشت، در زاهدان كانون نجوم دانشگاه سيستان و بلوچستان گردهمايي به مناسبت شب يوري برگزار مي كند، انجمن نجوم 'آياز' در تبريز برنامه شب يوري خود را روز پنجشنبه با برگزاري سخنراني، نمايشگاه نجومي و رصد آسمان برگزار مي كند، در شيراز هم برنامه شب يوري روز 26 فروردين در فرهنسگراي نجوم شهرداري شيراز همزمان با باشگاه نجوم شيراز برگزار مي شود، در يزد، موسسه نجوم آسمان شب كوير برنامه شب يوري را برگزار مي كند و بالاخره در كاشان انجمن نجوم سپهر كاشان اين مراسم را در روزهاي يكشنبه و دوشنبه برگزار مي كند.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا