ساخت زیست ماده ای شگفت انگیز از جلبک

پژوهشگران ایرانی زیست ماده ای کشسان و پاک کن مانند از جلبک ساخته اند که می توان در ترمیم آسیب های قلب و عروق ،تاندون،مفاصل،و پوست از آن استفاده کرد.

این زیست ماده که توجه محافل علمی جهان را جلب کرده است توسط محققان پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی وپژوهشگاه رویان ایران ،باهمکاری MITآمریکا و پلی مت اسپانیا ساخته شده است و انقلابی درحوزه تولید و پروتزهای بافتی محسوب می شود.این ماده که پلی یورتان یونی ابر مولکولی برپایه آلژینات (ASPU)نامگذاری شده و با ویژگی های بدن انسان هماهنگ است و می تواند خود را ترمیم کند.

پیش از این پلی یورتان ها از پلیمر های پرمصرف و بسیار متنوع بودند که به دلیل ویژگی های منحصربه فرد در صنایع پزشکی ومهندسی بافت کاربردهای گسترده ای داشتند.بااین وجود این مواد معمولا زیست تخریب پذیری خوبی ندارند ،ازمواد نفتی به دست می آیند و بستر مناسبی را برای رشد و اتصال سلول ها تامین نمی کنند.

از این رو،پلی یورتان های برپایه کربوهیدارت ،نسل جدیدی از موادزیست سازگار و زیست تخریب پذیر محسوب می شوند که به دلیل تولید منابع اولیه ارزان و تجدید پذیر از یک سو و ماهیت زیست تخریب پذیر از سوی دیگر به شدت مورد توجه قرار گرفته است.

دراین راستا برای نخستین بار یک شبکه پلیمری یونی ابر ساختار از واکنش یک پلی یورتان زیست تخریب پذیربا ماده آلژینات به عنوان یک ماده سبز،در دسترس وارزان قیمتتولید شد.

نتایج این دستاورد پژوهشگران در مجله علمی معتبر Biomaterialsبه چاپ رسیده و در روزهای اخیر،خبر این یافته در زمره پربازدیدترین خبرهای مجله علمی -خبریmaterials Today قرار می گیرد.

گفتنی است، ایران ازجمله کشورهای فعال وتوانمند در مهندسی بافت وصنایع پزشکی است.در سالهای اخیر سرعت پیشرفت ها علی رغم تحریم ها ومحدودیت های این حوزه افزایش یافته است و امروز با ساخت این زیست ماده نام ایران هم ردیف با آمریکا در صدر دارندگان این فناوری قرار گرفته است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا