افق روشنی برای پیشرفت ایران در انرژی های تجدیدپذیر وجود دارد

پانزدهمین رویداد نمایشگاه بین المللی محیط زیست امسال در حالی رقم خورد که علاوه بر دستگاه های اجرایی، شرکت های داخلی دانش بنیان، مراکز رشد، سمن ها و تشکل های مردمی فعال در حوزه محیط زیست و انرژی های تجدید پذیر، 33 شرکت خارجی در آن شرکت کردند.
به گزارش ایرنا، شرکت کنندگان خارجی برای حضور در این نمایشگاه، اهدافی همچون بازاریابی در زمینه انرژی های تجدیدپذیر و محصولات مورد نیاز در زمینه حفاظت از محیط زیست، تعامل با شرکت های ایرانی فعال در زمینه محیط زیست و انرژی های تجدیدپذیر و مشارکت و انتقال فناوری در پروژه های مشترک و نیز سرمایه گذاری در برخی از بخش ها را مد نظر داشتند. 
در این میان، چند تن از مسوولان این شرکت ها در گفت و گو با ایرنا، ضمن ابراز خوش بینی در زمینه به کارگیری انرژی های تجدیدپذیر در ایران، رویکرد مثبت دولت یازدهم و فضای پساتحریم را فرصتی مناسب برای انتقال فناوری های محیط زیستی به کشور دانستند. 
'بوبن کالائورایل' Boben Kalaurayil مدیر بخش کشاورزی و محیط زیست یک شرکت آلمانی در نمایشگاه با اشاره به توافقات برجام و فضای پساتحریم، چشم انداز روشنی را در زمینه انرژی و محیط زیست در ایران پیش بینی کرد و افزود: ایران در حال حرکت به سمت جایگزین کردن انرژی های نو و تجدید پذیر به جای انرژی های قدیمی مثل نفت و گاز است. 
وی همچنین از چشم انداز ایجاد بازاری برخوردار از پتانسل بالا در حوزه انرژی تجدیدپذیر برای کشور سخن گفت و انتقال فناوری به ایران را از راه های دستیابی به پیشرفت و ترقی ذکر کرد. 
'رضا آذرکمند' نیز به عنوان مدیر بازرگانی و فروش یک شرکت دانش بنیان متشکل از جوانان ایرانی در آلمان که در نمایشگاه محیط زیست تهران شرکت کرده است، گفت: در بحث انرژی های پایدار در زمینه انرژی بادی و خورشیدی با تولید کنندگان در ایران وارد مذاکره شده ایم تا ضمن تعامل با یکدیگر و با مشاوره همکاران اروپایی، در جهت تولید محصولات و کاهش هزینه های تولید کار کنند.
آذرکمند با بیان این که در بحث انتقال فناوری در زمینه تولید سولارسل ها و پنل های خورشیدی و توربین های بادی نیز گام برداشته ایم، تصریح کرد: درحال حاضر تولیدات برخی از شرکت ها در ایران در سطح کالاهای اروپایی است. 
به گفته این فعال ایرانی در آلمان، ایران به دستاوردهای قدیمی و تاریخ گذشته غربی و یا تازه های فناوری که هنوز مشکلات محیط زیستی آنها حل نشده است، نیاز ندارد، بلکه لازم است دستاوردهایی وارد ایران شوند که در اروپا آزمایش شده و جوابگوی نیازها تا چند دهه آینده هستند. 
آذرکمند گفت که شرکت متبوعش دپارتمان های محیط زیست، انرژی، بهداشت و سلامت، مواد و معدن تشکیل داده و در این نمایشگاه با دپارتمان محیط زیست و منابع طبیعی و انرژی های پایدار شرکت کرده و در این دو دپارتمان مجموعه ای از شرکت های مطرح اروپا در این حوزه را گرد آورده است که کار صفر تا صد مدیریت پسماند اعم از شهری، صنعتی و عفونی را انجام می دهند.
'یوجین رینهارت' مدیر عامل یک شرکت آلمانی دیگر هم آینده خوبی را برای ایران در حوزه تصفیه آب و مدیریت شیرابه پیش بینی کرد و با اشاره به سوابق و تجربیات کشور آلمان در به کارگیری فناوری تصفیه شیرابه های صنعتی و یا بیمارستانی، گفت که در صورت انتقال فناوری پسماند آب مصرفی به ایران، امکان کاهش 80 درصدی مصرف آب وجود دارد. 
'لهراسب صالحی' هم که یک شرکت فعال در حوزه انرژی های تجدیدپذیر در آلمان را اداره می کند، گفت: ایران به لحاظ اقلیمی از موقعیت خوبی در زمینه استفاده از انرژی های خورشیدی و بادی برخوردار است و افق روشنی در این حوزه ها در 20 سال آینده پیش رو دارد.
صالحی همچنین برنامه ریزی دولت ایران را در خصوص استفاده از انرژی های فسیلی در پتروشیمی بسیار مطلوب ارزیابی کرد و انرژی خورشیدی و بادی را گزینه های خوبی برای تولید برق در کشور دانست. 
وی وضعیت بازار انرژی های نوین در ایران را خوب ارزیابی کرد و از آمادگی شرکت متبوعش برای انتقال فناوری مربوط به انرژی های خورشیدی و بادی به کشور خبر داد. 
پانزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست و هشتمین نمایشگاه انرژی های تجدیدپذیر 10 تا 13 اسفند ماه با حضور شرکت های داخلی و خارجی در محل نمایشگاه های بین المللی تهران برپا شد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا