ابداع روشی نو برای تشخیص سلول های توموری در خون در دانشگاه تهران

 این تراشه نانوالکترونیک که دکتر 'محمد عبدالاحد' مجری طرح، آن را تراشه(Nanoelectromechanical chip (NELMEC نام نهاده، ابزاری جدید برای تشخیص سرطان از طریق آزمایش خون است.این تراشه نمونه ای از نسل جدید فناوری های «آزمایشگاه روی تراشه» به شمار می آید که با استفاده از تکنیک های نانوفناوری ساخته شده است.

«آزمایشگاه روی تراشه» در واقع آزمایشگاه هایی بسیار کوچک در ابعاد میکرون و نانو هستند که روی مواد مختلفی ساخته می شوند و قادر هستند همانند یک آزمایشگاه کامل زیست شناسی، به تجزیه و ترکیب مواد مختلف بپردازند.
تراشه NELMEC به تجزیه و تحلیل نمونه خون گرفته شده از افراد می پردازد و تعداد سلول های سرطانی در حال گردش در خون افراد (که به اختصار CTC نامیده می شود) را می شمارد.
نتایج این کار به تازگی در ژورنال (DOI:10.1002/smll.201502808) Small به چاپ رسیده و مراحل تجاری سازی آن تحت حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با همکاری مرکز تحقیقات سرطان سینه دانشگاه علوم پزشکی تهران در حال پیشرفت است.
مراحل ثبت پتنت بین المللی ( USA Patent ) این کار نیز با حمایت ستاد توسعه فناوری نانو انجام گرفته است.
این طرح تحقیقاتی با همکاری سیدعلی حسینی و سمیه زنگنه، دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد مهندسی برق دانشگاه تهران و با کمک دکتر 'سید شمس الدین مهاجرزاده' استاد دانشکده برق دانشگاه تهران به اتمام رسیده است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا