تفکر سازنده، انسان حامی محیط زیست تربیت می کند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، سیروس ولی زاده با اشاره به اینکه اهمیت محیط زیست بر کسی پوشیده نیست، گفت: اصولا در عصری که دنیای صنعتی پیش روی بشر قرار دارد و کشورها برای صنعتی شدن از همدیگر سبقت می گیرند، یکی از مهم ترین چالش های انسان کنونی مساله نابودی محیط زیست است.
وی ادامه داد: در نقاط مختلف دنیا تقریبا هر روز شاهد یک اتفاق ناگوار زیست محیطی هستیم؛ مسائلی همچون گرم شدن زمین، آلوده شدن آب دریاها، گسترش بیابان ها، آتش سوزی جنگل ها، خشک شدن تالاب ها و ناسالم شدن هوای کلانشهرها از مصادیق این اتفاقات است که طبیعتا انسان معاصر باید به این مسائل واکنش نشان دهد.
ولی زاده یکی از ویژگی ها و شاخص های دنیای مدرن و کشورهای پیشرفته را توجه اتفاقات زیست محیطی دانست و گفت: از آن جایی که در عصر حاضر که به نوعی عصر رسانه و فناوری های ارتباطی هم خوانده می شود، رسانه ها جایگاه مهمی در اطلاع رسانی و تغییر افکار عمومی دارند؛ پس باید از توان این رسانه ها و همچنین هنر به عنوان ابزار تولید محتوا برای رسانه ها کمک گرفت و از این طریق منجر به بالا رفتن آگاهی عمومی و تغییر رفتار در مخاطبان شد.
عضو کمیته اجرایی جشنواره نفس های شهر موثرترین ابزار برای تاثیر بر مخاطبان را ابزار هنر عنوان کرد و افزود: از آن جایی که هنرمند به عنوان یک انسان دارای عواطف و احساسات بالا، زودتر و عمیق تر از دیگران نسبت به اتفاقات واکنش نشان می دهد، لذا تاثیر واکنش هنرمند به موضوعات به همان نسبت بر سایر انسان ها تاثیر گذار است. 
وی تاکید کرد: وجود جشنواره های مختلف هنری یکی از بهترین نوع ابزارهای گردآوردن هنرمندان زیر یک چتر واحد به شمار می آید.
ولی زاده با بیان اینکه هنر و هنرمند هرگز از محیط اطراف خود بی تاثیر نبوده است ،تصریح کرد: انسان، اولین ابزارهای خلق هنر را از همین طبیعت به دست آورده است و بزرگ ترین نهضت های هنری دنیا از نقاشان طبیعت گرا شروع می شود.
به گفته این عضو کمیته اجرایی جشنواره نفس های شهر در زمان حاضر هم هنرمندان زیادی در سراسر دنیا در شاخه های مختلف هنر موضوع کارشان به محیط زیست ارتباط دارد چرا که هنر و محیط زیست از دیرباز ارتباط تنگاتنگی با هم داشته و دارند.
این کارشناس فرهنگی نوع واکنش ها به مسائل را بسته به نوع هنر و هنرمند متفاوت دانست و خاطر نشان کرد: من به عنوان یک نقاش طبیعت گرا، سعی در نشان دادن زیبایی های محیط زیست دارم و یک هنرمند فیلمساز ممکن است آلودگی های یک تالاب را به تصویر بکشد ولی آن چه مهم است این است که با ابزار هنر از دل این زشت و زیبا، یک تفکر، ساخته شود.
ولی زاده در خصوص نحوه ارزیابی آثار هنری ارسالی به جشنواره نیز اظهار کرد: اولین موضوعی که مطرح می شود این است که اثر ارائه شده در قالب کار هنری بگنجد یعنی دارای یک سری شاخصه ها باشد که بتوان نام اثر هنری را روی آن گذاشت. 
وی ادامه داد: بدون شک داوران ابتدا باید به تفکیک این آثار اهتمام کنند؛ در بخش بعدی محتوای اثر اهمیت پیدا می کند و طبیعتا آثاری که به موضوع انتخاب شده و اهداف مورد نظر جشنواره نزدیک تر باشند در اولویت انتخاب قرار می گیرد. 
جشنواره عکس و پوستر با عنوان « نفس های شهر» با هدف اعتلای فرهنگ حفاظت از محیط زیست و به مناسبت گرامیداشت 29 دی ماه روز هوای پاک برگزار می شود.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا