توسعه آموزش وپرورش و مدارس شناختی راهحل بسیاری از معضلات اجتماعی است
کمال خرازی در جلسه هماندیشی که در سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور تشکیل شد، درباره جایگاه علوم شناختی در گستره تکنولوژی نوین و اقتصاد دانشبنیان به سخنرانی پرداخت.
وی در ابتدای این جلسه ضمن تعریف دقیق علوم شناختی بعنوان یکی از چهار علم جدید (نانو، بایو، اینفو و کاکسی) که آینده بشر به آشنایی و توسعه هرچه بیشتر آنها بستگی دارد، به پیشرفتهای حاصله در این شاخه از علوم میان رشتهای در ایران و جهان اشاره کرد و به سوالات شرکت کنندگان پاسخ داد.
وی علوم و فناوریهای شناختی را جزء حوزههای برتر علمی و مرزهای دانش در دنیای امروز برشمرد و اظهار کرد: امروز در جهان سرمایهگذاریهای اقتصادی و علمی فراوانی در این حوزه از علوم میان رشتهای در حال انجام است و افقهای بسیار بازی را برای آینده بشر فراهم کرده است؛ زیرا طیف وسیعی از دانشها در این رشته از علوم وجود دارد.
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی همچنین گفت: علوم شناختی مجموعهای از علوم میان رشتهای همچون علوم اعصاب، روانشناسی، هوش مصنوعی و فلسفه ذهن را شامل میشود که امروزه با شناخت دقیقتر مغز انسان که با ابزارها و فناوریهای نوین مانند تصویربرداری مغز میسر شده است، رشد فراوانی یافته و به بسیاری از سوالات بشر در خصوص چگونگی کارکرد مغز و رابطه ذهن با مغز پاسخ داده است.
وی در ادامه عنوان کرد: این حوزه بر همه علوم و حوزههای دیگر همچون آموزش و پرورش، پزشکی، اقتصاد و تجارت تاثیر گذاشته است. بنابراین راه حل بسیاری از معضلات اجتماعی امروز جوامع بشری در آشنایی هرچه بیشتر با علوم شناختی نهفته است. در واقع افزایش شناخت بیشتر انسانها و تقویت فکر و اندیشه افراد جامعه برای چگونه کنترل کردن خود میسر خواهد شد که راه اساسی آن توسعه آموزش و پرورش شناختی و مدارس شناختی است. از این طریق فرزندان ما در دوران کودکی با شناخت بیشتر و دقیقتر آموزش دیده تا انسانهایی خلاق، مبتکر و آگاه تربیت شوند.
خرازی در پایان درخصوص اهداف و برنامههای ستاد علوم و فناوریهای شناختی و سیاستهای حمایتی ستاد از پژوهشگران و دانشجویان و علاقهمندان به علوم شناختی اشاره کرد و ضمن شنیدن پیشنهادات و انتقادات شرکت کنندگان به سوالات مدیران و کارشناسان سازمان پاسخ داد.
No tags for this post.