خاورمیانه در قرن آینده غیرقابل سکونت خواهد شد

خاور میانه به عنوان یکی از اصلی ترین تامین کننده های سوخت تمام کشورهای جهان در نظر گرفته می شود. به همین دلیل نیز این منطقه به عنوان یکی از کانون های توجه دانشمندان مورد بررسی های زیست محیطی قرار گرفته است. در تحقیقی جدیدی که درباره تغییرات آب و هوایی این ناحیه از کره زمین انجام شده است، اگر این منطقه از آسیا در زمینه آلودگی گاز های گلخانه ای با همین روند پیش برود تا چند سال آینده به طرز خطرناکی گرم می شود.

در آینده ای نه چندان دور این منطقه از  زمین به حدی گرم خواهد شد که بودن در بیرون از خانه ممکن است خطرناک باشد. حتی فعالیت های اولیه ای که در بیرون از خانه انجام می دهیم نیز تحت تاثیر این پدیده قرار خواهند گرفت.

این تحقیق که توسط محققان مرکز تحقیقاتی MIT به همکاری Loyola's Jeremy Pal انجام شده است بر روی اثرات افزایش دمای کره زمین بر روی خاور میانه تمرکز دارد. نتیجه این تحقیق بیانگر این است که اگر تغییرات آب و هوایی با همین روند پیش برود، بسیاری از بخش های خاور میانه حرارت زیادی را متحمل خواهد شد.

پژوهش یاد شده در واقع به مقایسه میزان کربن انتشار یافته در هشت سال آینده و گرمایی که بدن انسان قادر به تحمل کردن آن است پرداخت. سوال مشترکی که در تمامی تحقیقاتی که در زمینه پیش بینی وضعیت آب و هوایی زمین مطرح می شود این است که مدل هایی که بشریت برای افزایش انتشار گازهای گلخانه ای در نظر گرفته است چیست؟ در ادامه نیز باید به این سوال رسیدگی کرد که آیا ما همچنان هم به انتشار گازهای دی اکسید کربن ادامه می دهیم؟ به همین دلیل جامعه علمی سازمان ملل متحد گروهی از مدل های استانداردی را به نام RCP ایجاد کرده است که نشان دهنده چهار مدل از تولید گازهای گلخانه ای است که در 85 سال آینده به وجود خواهد آمد.

بر اساس این مدل دانشمندان دریافته اند که در آینده ای نه چندان دور این منطقه از  زمین به حدی گرم خواهد شد که بودن در بیرون از خانه ممکن است خطرناک باشد. حتی فعالیت های اولیه ای که در بیرون از خانه انجام می دهیم نیز تحت تاثیر این پدیده قرار خواهند گرفت.

به این ترتیب زنگ خطر برای کشورهای این منطقه به صدا درآمده است ولی می توان در بازه زمانی معینی با کاهش میزان استفاده از سوخت های فسیلی و گرایش به سمت سوخت های سبز و منابع انرژی تجدیدپذیر از این بحران پیش گیری کرد.

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا