کشف یک هزارپا با هزارپای واقعی

میلی پید(هزارپا) نامی است لاتین که به نوعی از بندپایان  دارای هزار پا اشاره دارد. با این وجود، ما تاکنون هیچ هزارپایی ندیده ایم که تعدادی  بیش از 750 پا داشته باشد.

به گزارش سینا پرس اصفهان به نقل از ساینس نیوز محققان اولین هزارپایی را گزارش داده اند که با نام خود مطابقت داشته وبا استفاده از 1306 پای کوچک خود در اعماق خاک زیر بوته زارهای نیمه خشک استرالیای غربی تونل می سازد. این جانوری که Eumillipes persephone نامیده می‌شود، اولین موجوده خزنده  با پاهای فراوان است که تاکنون شناخته شده است.

محققان توانستند از فنجان های حاوی  برگ درختان که در کشف مواد معدنی در عمق بیش از 60 متربه کار می رود به عنوان طعمه در به دام انداختن  این گونه و هفت گونه ی  دیگر هزارپا استفاده کنند. سرانجام، این موجودات را برای بررسی دقیق‌تر نزد حشره شناسی به نام پل مارک  از موسسه پلی تکنیک ویرجینیا در بلکسبورگ فرستادند.

مارک می‌گوید هزارپاهای رنگ پریده و کرم رنگ فاقد چشم هستند و شاخ های بسیار بزرگی از سر مته‌ای شکل آن‌ها بیرون زده است که این ویژگی ها نشانه‌ ای از سبک زندگی زیرزمینی است. مارک در حین بررسی یک هزارپای ماده به طول 95 میلی متردر زیر میکروسکوپ متوجه چیز خاصی شد.او می گوید: بسیار متعجب شدم وقتی دیدم این هزار پا  تعدادی بیش از 1000 پا دارد.  این هزار پا دارای تعداد پایی تقریبا دو برابر تعداد پاهای نوع رکورددارقبلی بود.  

محققان بر این باورند که بدن دراز و پاهای زیاد این نوع هزار پا به او کمک می کند تا همانند رشته ی به هم پیچیده  ماکارونی همزمان در هشت جهت مختلف در اعماق خاک حرکت کند،. مارک می گوید: ما گمان می کنیم  این هزارپا از قارچ هایی تغذیه می کند که در زیستگاه های عمیق و تاریک رشد می کنند و ناشناخته هستند.

گرچه  هزار پای E.persephone هنوز رازهای زیادی در خود نهفته دارد، مارک از یک چیز مطمئن است اینکه کتاب های درسی را باید تغییر داد و در قسمت مربوط به هزارپاها دیگر نیازی  نیست بگوییم که این نام از نظر فنی اشتباه است  زیرا حالا دیگر یک هزار پای واقعی داریم.

مترجم: سعیده سورانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا