مسوولیت دادن کلید طلایی اعتماد به نفس کودک

مسعود مهدویان فر، دکتری سلامت اجتماعی  و متخصص روابط بین فردی در گفت و گو با خبرگزاری سیناپرس اصفهان، اظهار داشت: فرزندتان شما را تماشا می‌کند به همین دلیل آنچه انجام می‌دهید یا می‌گویید بسیار مهم است. به عنوان مثال اگر می‌خواهید فرزندتان بگوید «لطفاً» باید خودتان هم بگویید.  با بزرگ شدن فرزندتان، می‌توانید مسوولیت بیشتری در قبال رفتارهایش به او بدهید. شما همچنین می‌توانید به او فرصتی بدهید تا عواقب طبیعی این رفتار را تجربه کند. 

مهدویان فر با تأکید بر اینکه کاری کنید فرزندتان احساس مهم بودن کند، اضافه کرد: کارهای ساده خانه را به کودکتان بسپارید تا به خانواده کمک کند. به این ترتیب او احساس مهم بودن می‌کند. اگر برای کارهایی که انجام می‌دهد او را ستایش کنید مطمئن باشید به عزت نفس او کمک زیادی کرده‌اید.

وی یادآور شد: با بزرگ شدن فرزندتان، می‌توانید مسوولیت بیشتری در قبال رفتارهایش به او بدهید. شما همچنین می‌توانید به او فرصتی بدهید تا عواقب طبیعی این رفتار را تجربه کند. 

این متخصص روابط بین فردی با اعلام اینکه هیچ چیز به اندازه مسوولیت دادن به کودکان اعتماد به نفس آنها را افزایش نمی دهد، گفت: سعی کنید به فرزند خود مسوولیت های متناسب با سنش را منتقل کنید، آن وقت خواهید دید که هرگاه او مسوولیتش را انجام می دهد چه رضایت خاطری پیدا می کند و احساس می کند که چقدر در خانواده اش فرد مهمی است. 

وی خاطرنشان کرد: مثلا از کودک ۳ یا ۴ ساله خود بخواهید جعبه دستمال کاغذی را روی میز ناهارخوری بگذارد و یا از کودک ۷ ساله خود بخواهید لباس ها را پس از خشک شدن تا کند و در قفسه های مربوط به خود قرار دهد و از این طریق سعی کنید این احساس درونی را در آنها به وجود آورید که خودشان باید مشکلاتشان را حل کنند.

 

گزارش: امیر امین الرعایا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا