حفظ جنگل‌ها، از مهم‌ترین راهکارهای مهار گرمایش جهانی

به گزارش سیناپرس اردبیل، طبق یک گزارش، همه کشورها در دستیابی به اهداف بین المللی برای جلوگیری از تلفات و تخریب جنگل های جهانی تا سال 2030 ناکام هستند. حفظ جنگل‌ها، که می‌توانند کربن را ذخیره کنند و در برخی موارد، خنک‌سازی محلی را فراهم کنند، بخش مهمی از یک استراتژی بزرگ‌تر برای مهار گرمایش جهانی است.

این تحلیل که ارزیابی اعلامیه جنگل نامیده می‌شود، نشان می‌دهد که نرخ جنگل‌زدایی جهانی 6.3 درصد کاهش یافته است. ارین ماتسون، مشاورو نویسنده می‌گوید:« این پیشرفت متوسط کمتر از کاهش سالانه 10 درصدی لازم برای پایان دادن به جنگل‌زدایی تا سال 2030 است». ماتسون در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «شروع خوبی است، اما ما در مسیر درستی نیستیم، تصویر واضح تری از روند جنگل زدایی در سال های متوالی نمایان خواهد شد».

جنگل های استوایی اهمیت کلیدی دارند

برای ردیابی جنگل‌زدایی در سال گذشته، محققین شاخص‌هایی مانند تغییرات پوشش جنگل را که با داده‌های ماهواره‌ای اندازه‌گیری می‌شود، و شاخص یکپارچگی چشم‌انداز جنگل، که معیاری برای سلامت اکولوژیکی جنگل‌ها است، تجزیه و تحلیل کردند.

پیشرفت آهسته آنها عمدتاً به چند کشور گرمسیری نسبت داده می شود که جنگل زدایی در آنها بیشترین میزان را دارد. از جمله برزیل – بزرگترین عامل از بین رفتن درختان در جهان – که در سال 2021 شاهد افزایش 3 درصدی نرخ جنگل زدایی بود. نرخ ها همچنین در جنگل زدایی های سنگین بولیوی و جمهوری دموکراتیک کنگو به ترتیب 6 و 3 درصد افزایش یافت.

با توجه به نمودارهایی که جنگل‌زدایی را بر اساس کشور به صورت مطلق و به صورت درصد تغییر نشان می‌دهند. به ویژه از بین رفتن جنگل‌های استوایی، نگران‌کننده است، زیرا تحقیقات فزاینده‌ای نشان می‌دهد که علاوه بر جداسازی کربن، این جنگل‌ها می‌توانند از نظر فیزیکی مناطق مجاور را با ایجاد ابر خنک کنند و باعث مرطوب‌سازی محیط شوند. سالم نگه داشتن جنگل‌های استوایی، تقویت گسترده‌ای برای خنک‌سازی جهانی فراهم می‌کند که متاسفانه نادیده گرفته می‌شوند.

بر اساس این ارزیابی، منطقه ای متشکل از کشورهای گرمسیری در آسیا تنها منطقه ای است که جنگل زدایی را تا سال 2030 متوقف می کند.این منطقه نرخ از دست دادن جنگل های مرطوب و قدیمی را در سال گذشته به میزان 20 درصد کاهش داده است.

تقاضای جهانی برای کالاهایی مانند گوشت گاو، سوخت‌های فسیلی و الوار باعث از بین رفتن جنگل‌ها می‌شود ، زیرا صنعت به دنبال پاکسازی درختان برای مراتع جدید و استخراج منابع است. این گزارش تخمین می‌زند که تلاش‌های حفاظت از جنگل‌ها به چیزی بین 45 تا 460 میلیارد دلار در سال نیاز دارد.

تقاضای بالا برای محصولات و صنایع نفتی و حاوی روغن پالم نیز نقش عمده‌ای در جنگل‌زدایی‌های غیرقانونی خصوصا در آسیا ایفا کرده است و با توجه به این‌که تقریبا ۵۰درصد از محصولات موجود در فروشگاه‌ها، حاوی این مواد شیمیایی و نگهدارنده هستند، تقاضای کمتر برای این محصولات تأثیر گسترده‌ای بر کاهش نابودی این منابع طبیعی دارد.

بخش عمده تقاضا برای محصولات نفتی نیز صرف تولید سوخت‌های فسیلی و زیستی می‌شود که کاهش تقاضا در این بخش علاوه بر جلوگیری از جنگل‌زدایی، از انتشار گازهای گلخانه‌ای و تغییرات آب و هوایی نیز جلوگیری می‌کند. دولت‌ها و صنعت‌گران نیز می‌توانند با افزایش سخت‌گیری‌های لازم در زمینه مبازره با قاچاق چوب، جنگل‌زدایی‌های غیرقانونی، اعمال قانون‌های جدی‌تر برای ورودهای غیرقانونی به جنگل‌ها، ایجاد سیاست‌های بازیابی محیط‌های طبیعی، انجام اصلاحات تجاری و مواردی از این قبیل نقش مؤثری در پیشگیری از این روند ناعادلانه ایفا کنند.

 

منبع:nature news
مترجم: مهناز علیرضایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا