زمین لرزه‌ مگا و آسیب‌های حاصل از آن

 به گزارش سیناپرس اردبیل، بر اساس شواهد جدید، این برخورد زمین‌لرزه‌ای را ایجاد کرد که آنقدر عظیم بود که هفته‌ها تا ماه‌ها پس از برخورد سیاره را تکان داد. این مگا زلزله مقدار باورنکردنی انرژی را منتشر کرد که 1023 ژول تخمین زده می شود، که حدود 50000 برابر بیشتر از انرژی آزاد شده در زلزله 9.1 ریشتری سوماترا در سال 2004 است.

شواهدی از این "مگا زلزله" در نشست آتی GSA Connects توسط هرمان برمودز، دانشجوی دکترا در برنامه علوم و مدیریت زیست محیطی در دانشگاه ایالتی مونتکلر ارائه خواهد شد. در اوایل امسال، با حمایت یک کمک هزینه تحقیقاتی دانشجویان فارغ‌التحصیل GSA، برمودز از رخنمون‌های مرز رویداد انقراض جمعی بدنام کرتاسه-پالئوژن (K-Pg) در تگزاس، آلاباما و می‌سی‌سی‌پی بازدید کرد تا داده‌ها را جمع‌آوری کند. این مکمل کار قبلی او در کلمبیا و مکزیک بود که شواهدی از تأثیر فاجعه‌بار را مستند می‌کرد.

صخره‌های نمایان شده در ساحل جزیره گورگونیلا داستانی را از ته اقیانوس روایت می‌کنند، که در آنجا، حدود 2000 مایل جنوب غربی از محل برخورد، شن، گل و موجودات کوچک اقیانوسی در هنگام برخورد سیارک در کف اقیانوس تجمع داشتند. لایه‌های گل و ماسه‌سنگ تا عمق 35 تا 50 فوتی (10 تا 15 متری) زیر کف دریا تغییر شکل رسوبی نرمی را تجربه کردند که امروزه در رخنمون‌ها حفظ شده است، که برمودز آن را به لرزش ناشی از ضربه نسبت می‌دهد. گسل ها و تغییر شکل های ناشی از لرزش از طریق لایه غنی از کروی که پس از ضربه رسوب کرده بود، ادامه می یابد.
این نشان می‌دهد که لرزش باید هفته‌ها و ماه‌ها ادامه داشته باشد تا این رسوبات دانه‌ریزتر به کف اقیانوس برسند. هاگ های سرخس حفظ شده درست بالای آن رسوبات کروی، اولین بازیابی حیات گیاهی پس از برخورد را نشان می دهد، که حفظ شدند،  بنابراین تحت تأثیر  قرار نگرفتند.

برمودز در جلسه ای علمی در مورد شواهدی برای زلزله بزرگ سخنرانی خواهد کرد. او همچنین پوستری را در مورد مشاهدات خود از رسوبات سونامی و تغییر شکل های مرتبط با زلزله در روز دوشنبه، 10 اکتبر ارائه خواهد کرد. که به زبان های انگلیسی، اسپانیایی، فرانسوی، ایتالیایی و چینی در دسترس خواهد بود.

 

منبع:biology nesws
مترجم: مهناز علیرضایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا